Paul Melkert: Haken en ogen

29 april 2019

Insteken, omslaan, af laten glijden en doorhalen. Zo gaat het worden met de nieuwe Lelystadse vliegactiviteiten, en daarmee lijkt de spanning ‘uit de lucht’ of dan ten minste verplaatst naar ‘the next level’, zijnde een hogere met een lager decibelniveau! Kunstig breiwerk van militairen, LVNL, Schiphol, Lelystad, lokalen en andere betrokkenen leiden naar een acceptabel compromis rondom het Veluwse geluid wat gestart is bij Lelystad. Poldermodel ten voeten uit.

‘Had dat niet wat eerder gekund?; is dan de vraag die blijft hangen. Het is überhaupt ook nog eens onwenselijk om met een vliegtuig zo lang op lagere hoogte te moeten manoeuvreren zoals in de initiële plannen; naast geluid is er ook nog eens milieu en economie; het brandstofverbruik ligt er véél hoger per afgelegde kilometer dan op grotere hoogte. Dus waarom zijn de koppen niet in een eerder stadium al bij elkaar gestoken om te bepolderen en verwezenlijken tot wat nu plotseling wél kan en gunstiger is voor alle partijen?! Nu heeft iedereen een jaar nodeloos last gehad van het tumult, van vliegveld Lelystad en chartermaatschappijen tot omwonenden en anderen.

Het blijft lastig voor ons mensen om een trui te delen. We denken meestal slechts aan die ene in onze eigen maat. Een trui waar iedereen ingaat, daar lijkt geen mouw aan te passen. Tot we met z’n allen in de kou staan en het idee rijst een grote deken te breien waar we allemaal onder kunnen. Dan is de kou uit de lucht en rijzen we samen naar grote hoogte.

Paul Melkert
[email protected]

Reageren op artikelen? Graag! Er gelden spelregels. We moedigen toevoeging van uw reactie op onze content aan, maar kijken streng naar taalgebruik.

21-12-22, 11:12
02-08-21, 08:08
23-11-20, 10:11
23-11-20, 10:11
16-07-20, 12:07
24-06-19, 02:06
Herman Mateboer
01-06-19, 09:06
21-05-19, 12:05
06-05-19, 12:05
29-04-19, 09:04
25-04-19, 09:04
23-11-18, 03:11
Herman Mateboer
20-11-18, 10:11
Copyright Reismedia BV 2024 - Cookieinstellingen