Jan Cocheret: Zoekt en gij zult vinden

Jan Cocheret
1 juni 2017

Ze zeggen wel eens dat de autorit naar het vliegveld gevaarlijker is dan de vlucht zelf. Dat zal best, maar nog gevaarlijker is het parkeren op een parkeerterrein bij een vliegveld. Voor de meeste reizigers zijn de vaak belachelijk hoge parkeertarieven al erg bedreigend, voor ons zijn de gevaren nog groter.

Voor je het weet ben je namelijk je autootje kwijt. Kijk maar eens goed op de personeelsparkeerplaatsen van de grote vliegvelden. Het duurt niet lang voordat je de eerste loslopende piloten en stewardessen met een verdwaasde blik ziet ronddolen. Als je na een trip van een paar dagen weer geland bent, lijkt het soms een eeuw geleden dat je je auto parkeerde. Hoe leuk de afgelopen trip ook was, het maakt allemaal niet meer uit.

Naast vermoeidheid borrelt paniek op. Waar had ik hem deze keer nou weer geparkeerd? Normaal zet ik hem altijd ongeveer hier. Waarom kan ik in vredesnaam niet onthouden waar ik uitgestapt ben?

Bij een vlucht is het ritje op de grond van en naar de parkeerplaats het meest lastige. Iedere vlucht verloopt via redelijk vast omlijnde en identieke routes en patronen, maar op de grond is het overal anders. Het vinden van de vliegtuigparkeerplaats op zich is meestal niet zo moeilijk. Voor vertrek kun je overal op de schermen in de terminal zien waar je je vliegtuig voor die dag kunt vinden en een half uur voor de landing krijg je via de radio te horen naar welke parkeerplaats je na de landing mag taxiën. Ook die parkeerplaats is best te vinden op de gedetailleerde vliegveldkaartjes. Maar dan begint het. Daar waar de vliegprocedures over de hele wereld behoorlijk gestandaardiseerd zijn, verschilt het grondwerk nogal eens.

Taxibanen hebben een letter of een combinatie van letters en cijfers, maar het ene vliegveld lijkt bepaald niet op het andere. Daarom vereist het stukje na de landing een grondige voorbereiding. Niets is zo vervelend en beschamend als je na de landing niet precies weet hoe je naar je parkeerplaats moet rijden of erger nog, als je de weg kwijt raakt. Natuurlijk kan de verkeersleiding je helpen, maar van een professionele bemanning mag je verwachten dat zij de weg zelf kunnen vinden. Toch ben ik erg blij dat er op steeds meer vliegvelden een begeleidingssysteem met groene lampjes op de taxibanen is aangelegd. Na de landing op zo’n vliegveld klinkt het verlossende zinnetje over de radio: “Follow the greens to your parking position.”  In de wirwar van beton gaan voor je neus alleen de groene lampjes aan die jou en je vliegtuig naar de enige juiste parkeerplaats leiden en in menige cockpit hoor je een zucht van verlichting!

Nu alleen nog een paar lampjes die je na de vlucht naar je eigen auto brengen.

Jan Cocheret
[email protected]

Deze column verscheen eerder in Luchtvaartnieuws Magazine. Lees iedere maand zijn nieuwste column in het magazine.

Word hier abonnee.

Reageren op artikelen? Graag! Er gelden spelregels. We moedigen toevoeging van uw reactie op onze content aan, maar kijken streng naar taalgebruik.

Daan Lenderink
27 feb 2024 - 17:44
22 feb 2024 - 13:12
Frank Oostdam, ANVR
22 jan 2024 - 08:00
20 jan 2024 - 08:00
Daan Lenderink
12 dec 2023 - 11:22
Walter Schut
10 dec 2023 - 11:41
20 nov 2023 - 15:07
Frank Oostdam 2022
17 nov 2023 - 11:36
Benno Baksteen
9 nov 2023 - 11:01
17 okt 2023 - 14:53
17 okt 2023 - 14:06
Daan Lenderink
17 okt 2023 - 10:01
Benno Baksteen
9 okt 2023 - 11:01
Daan Lenderink
30 sep 2023 - 07:54
22 sep 2023 - 11:11
Frank Oostdam, ANVR
20 sep 2023 - 09:51
Copyright Reismedia BV 2024 - Cookieinstellingen