Nieuwe internationale astronautenploeg, inclusief Rusische cosmonaut, aangekomen in ISS

2 augustus 2025 - 13:40 | Door: 
onze redactie
| Foto: SpaceX

Na een reis van vijftien uur in een SpaceX Falcon 9 rakket is een team van vier astronauten aangekomen in het internationale ruimtestation ISS.

De crew was op vrijdag 1 augustus vertrokken vanaf lanceerplatform 39A van NASA’s Kennedy Space Center in Florida. Aan boord is het ruimtevaartuig Endeavour van SpaceX. De missie, genaamd Crew-11, maakt deel uit van NASA’s Commercial Crew Program en is de elfde bemande rotatiemissie van SpaceX naar het internationale ruimtestation ISS.

Aan boord bevinden zich NASA-astronauten Zena Cardman en Mike Fincke, de Japanse JAXA-astronaut Kimiya Yui, en de Russische Roscosmos-cosmonaut Oleg Platonov. De bemanning gaat zich bezighouden met wetenschappelijk onderzoek, technologische demonstraties en onderhoudswerkzaamheden in het ruimtestation.

Daarnaast levert Crew-11 een bijdrage aan NASA’s Artemis-programma door scenario’s van maanlandingen te simuleren. Deze simulaties zijn gericht op toekomstige missies naar de zuidpool van de maan en tonen aan hoe het ISS dient als platform voor voorbereiding op dieptereizen in de ruimte.

 

Extra advertentie tonen: 
1
extra add 1ste alinea: 
1
Copyright Reismedia BV 2026 - Cookieinstellingen