
Airbus legt zich niet neer bij de uitspraak van de rechtbank in Parijs in de zaak rond de crash van Air France-vlucht AF447. De vliegtuigbouwer én Air France werden donderdag in hoger beroep schuldig bevonden aan het vliegongeluk, waarbij in 2009 alle 228 inzittenden omkwamen.
De zaak over de schuld en aansprakelijkheid loopt al jaren. Deze week kwam de uitspraak in een hoger beroep. De rechter oordeelde dat er weliswaar geen opzet in het spel was, maar dat Airbus en Air France wel dood door schuld kan worden verweten. Dat leverde beide bedrijven een boete van 225.000 euro op.
Vlucht AF447 was op 31 mei 2009 op weg van Rio de Janeiro naar Parijs, toen de Airbus A330 die de vlucht uitvoerde in zee stortte. Als oorzaak werd gewezen naar problemen met de pitotbuizen, waardoor de piloten onjuiste informatie doorkregen over hun snelheid.
Tragisch maar onbegrijpelijk
Airbus-topman Guillaume Faury snapt niets van de uitspraak. “Vanaf het moment van deze tragedie, nu zeventien jaar geleden, hebben we ons ingezet om onderzoekers en de autoriteiten te assisteren in het helpen begrijpen wat er gebeurd is, en daar lessen uit te trekken. Het is moeilijk te begrijpen waarom er nu deze uitspraak ligt, die indruist tegen eerdere uitspraken.”
Faury betoont nogmaals zijn medeleven aan de nabestaanden van de slachtoffers, maar zegt wel in cassatie te gaan tegen de uitspraak van donderdag. Of Air France dat ook doet is nog niet duidelijk.








































































Ontvang een jaar lang 30% korting op het beste van Luchtvaartnieuws en Zakenreisnieuws. Krijg onbeperkt toegang tot al het nieuws en de bijbehorende Apps. Ontvang tevens 12 maanden het Luchtvaartnieuws Magazine in de mail of op de mat.