
De Zuid-Afrikaanse luchtvaartmaatschappij Airlink heeft een waarschuwing verstuurd naar reizigers die op 25 april op een vlucht zaten van Sint-Helena naar Johannesburg. Aan boord was een inmiddels overleden Nederlandse vrouw die besmet was met het hantavirus. Ze werd een dag later van een KLM-vlucht gehaald die van Johannesburg naar Schiphol zou vertrekken.
De bewuste vrouw maakte een reis met het cruiseschip Hondius toen ze op het eiland Sint-Helena van boord ging, met als doel naar huis te vliegen.
Omdat haar gezondheidstoestand verslechterde, besloot de KLM-bemanning haar niet mee te nemen op de vlucht naar Amsterdam die ze had geboekt. Ze overleed uiteindelijk in Johannesburg. Inmiddels is bekend dat ook een KLM-stewardess ziekteverschijnselen vertoont.
De incubatietijd van het zeldzame hantavirus bedraagt enkele weken. Daarom heeft ook KLM-reizigers die op de vlucht uit Johannesburg zaten op de hoogte gesteld van het mogelijke besmettingsrisico.
Airlink
Het Zuid-Afrikaanse vliegbedrijf Airlink deed hetzelfde. Alle 82 passagiers en de zes bemanningsleden van vlucht 4Z132, die op 25 april van Sint-Helena naar Johannesburg ging, wordt gevraagd alert te zijn op ziekteverschijnselen en contact op te nemen met het ministerie van Volksgezondheid in het land.








































































Ontvang een jaar lang 30% korting op het beste van Luchtvaartnieuws en Zakenreisnieuws. Krijg onbeperkt toegang tot al het nieuws en de bijbehorende Apps. Ontvang tevens 12 maanden het Luchtvaartnieuws Magazine in de mail of op de mat.