Etihad Airways: Londen - Abu Dhabi, 15 oktober 2009

15 oktober 2009
De vlucht werd uitgevoerd met een Airbus A330-200. Het was het eerste onderdeel van mijn reis die mij uiteindelijk naar Kuala Lumpur moest brengen vanaf Abu Dhabi. Ook deze vlucht werd uitgevoerd door Etihad Airways. Ik zal mij voor dit reisverslag beperken tot het eerste deel.


Etihad Airways is een relatief jonge maatschappij. Opgericht in 2003 en het is de nationale luchtvaartmaatschappij van de Verenigde Arabische Emiraten. De afgelopen jaren is de maatschappij net als zoveel maatschappijen uit het Midden-Oosten explosief gegroeid. De vloot bestaat na zeven jaar al uit 52 vliegtuigen (waarvan 37 long haul types) en op dit moment zijn er nog zo'n 107 vliegtuigen van verschillende types in bestelling, waaronder de nieuwe Airbus A380 en de Boeing 787. Inmiddels wordt er naar 58 bestemmingen over de gehele wereld gevlogen. En dit aantal blijft groeien.

De keuze voor Etihad was puur vanwege de kosten. Een lange zoektocht op het internet vertelde mij dat zij simpelweg het goedkoopste ticket boden om op een bepaalde datum van Londen naar Kuala Lumpur te komen. Verder speuren leerde mij zelfs dat Etihad in vergelijking met legacy airlines als Lufthansa , KLM en British Airways soms wel ver (!!) keer zo goedkoop was.

Ik vlieg erg graag en was dus zeer benieuwd naar de ervaring aangezien ik goede dingen had gehoord over Etihad. Maar aan de andere kant had ik eerlijk gezegd twijfels of een dergelijke jonge maatschappij wel aan die verwachtingen zou kunnen voldoen.

Bij het inchecken had ik gelijk een positieve ervaring. De dame die mij incheckte was bijzonder aardig. Iets wat steeds zeldzamer wordt op Europese vliegvelden. Vooral grondstewardessen van British Airways hebben chagrijnig zijn tot een kunst verheven naar mijn mening. Ik kreeg een plattegrond van het vliegveld en ik kreeg zelfs te horen hoe lang het voor mij zou duren om vanaf de incheckbalie naar de gate te lopen. Indien ik onbekend was op het vliegveld was het ook mogelijk dat een medewerker van Etihad even met mij mee zou lopen naar de gate. De eerste verbazing was er dus al. Ik heb heel veel gevlogen maar nog nooit werd mij aangeboden om me naar mijn gate te brengen. Een heel klein gebaar maar ik voelde me gelijk veel meer gewaardeerd als passagier. Ik bedankte vriendelijk voor het verzoek aangezien ik de weg aardig ken op Heathrow.

Het boarden begon op tijd. Eenmaal bij mijn stoel aangekomen moest ik toch even kijken of ik wel in de goede klasse zat. De stoel was veel ruimer dan ik had verwacht en in de stoel voor mij zat een 10.4-inch groot touchscreen scherm. De klassen bij Etihad heten niet gewoon Economy, Business en First Class maar respectievelijk Coral Zone, Pearl Zone en Diamond Zone. Ook al komt het op het zelfde neer, Coral Zone klinkt toch net even wat luxer dan Economy Class.

De pushback liet erg lang op zich wachten. De captain meldde even later dat we vanwege de drukte op het vliegveld nog wat langer moesten blijven staan en dat we daardoor een uur later zouden vertrekken. Vervelend maar niet hun schuld en bij welke maatschappij vertrek je tegenwoordig precies op tijd? Uiteindelijk wist de captain de vertraging van een uur terug te brengen naar een half uur.

De veiligheidsbriefing wordt netjes getoond op het scherm voor je, zodat je niet meer met plaatsvervangende schaamte naar een stewardess hoeft te kijken die doet alsof ze een zwemvest opblaast met haar mond. En dat is sowieso niet meer van deze tijd, vind ik als passagier. De tekst wordt eerst in het Arabisch en daarna in het Engels verteld. Tijdens het taxiën gaan de schermen in de stoel voor je al aan en kun je via camera's naar buiten kijken naar plekken die je vanachter je raam niet kunt zien. De take off bewonderen met hetzelfde uitzicht als de piloten is een erg leuke ervaring.

Vlak voor het vertrek werd (en dit is standaard voor alle Etihad-vluchten) een vers uit de Koran geciteerd op het videoscherm. Als ik het goed heb begrepen is dit vers een soort zegening zodat de reis goed zal verlopen. Een hele aparte ervaring als Westerse passagier, maar om een of andere reden vond ik best wel passend.

De stewardessen zijn stuk voor stuk prachtig verzorgde vrouwen. Nu klinkt dat uiteraard wat oppervlakkig, maar je kan duidelijk zien dat Etihad erg veel waarde hecht aan een verzorgd uiterlijk. Iets waar vooral de low cost carriers al jaren geleden mee zijn gestopt.

Het internationale karakter van de maatschappij wordt weerspiegeld in het cabinepersoneel dat zeer internationaal is. En het zijn zeker niet alleen maar Arabische dames en heren waaruit het cabinepersoneel bestaat. Dames en heren van over de hele wereld en verschillende etnische achtergronden lopen er rond. Tijdens een van de mededelingen vertelde de purser ons dat het cabinepersoneel bij elkaar zo'n zeventien verschillende talen kon spreken. En ja, daar zat zelfs Nederlands tussen. Een van de stewardessen was Nederlands.

De stoelen zijn erg comfortabel voor Economy Class, zeker in vergelijking met legacy airlines waar ik vaak mee vlieg. Het standaard nachtrustsetje (deken, slaapmasker) wordt ook niet vergeten. Hier zaten ook sokken bij, iets wat ik nog niet eerder had gezien. Het in flight entertainment systeem is erg uitgebreid. Vele films, series, muziek, digitale boeken (!?), spelletjes en uiteraard ook de mogelijkheid om de vorderingen van het vliegtuig op de wereldkaart van elke mogelijke kant te bekijken. En dit alles via touchscreen te bedienen.

Een goede maatstaf voor het comfort van de stoelen is het feit dat ik redelijk makkelijk in slaap viel. Ik kan nooit slapen in vliegtuigen, hoe lang de vlucht ook is en hoe moe ik ook ben. Maar op deze vlucht heb ik toch zeker zo'n twee uur slaap kunnen pakken. Wat voor mij dus heel veel is. Wellicht kwam dit ook door de hele prettige gedimde (sfeer)verlichting in de cabine in het donker.

Toppunt van service was toch wel de stewardess die toen ik half sliep mijn deken wat verder over mij heen trok toen deze naar beneden was gegleden. Ik waande mij even in een reclame voor Etihad Airways.

Het eten was heel erg goed. Zowel qua smaak als presentatie. Geen onbekend prakje wat half lauw is als het voor je neus wordt gezet (vooral wederom legacy carriers zijn hier erg goed in). Er was een menukaart waarop je kon aangeven welke van de drie verschillende maaltijden je wilde hebben. Echt heerlijk gegeten. Daarnaast werden ook de gehele vlucht kleine snacks uitgedeeld. Met snack bedoel ik dus niet een zak pinda's maar een lekker broodje of iets dergelijks. Ook werd er vaak gevraagd of je nog wat wilde drinken.

Kortom, als passagier kwam ik niks te kort. De vlucht naar Abi Dhabi duurde in totaal zo'n zeven uur. En voordat ik het wist vlogen we al boven de Perzische Golf en begonnen we aan de daling. De tijd was omgevlogen. Een erg goed teken.

Hierna stapte ik over op een aansluitende Etihad vlucht naar Kuala Lumpur. De ervaring was precies hetzelfde en dat geldt ook voor de twee vluchten (Kuala Lumpur-Abu Dhabi, Abu Dhabi-Londen) tijdens de thuisreis. Ik had voor dit verslag dus ook een van de andere vluchten kunnen gebruiken. Het bewijst in ieder geval dat mijn eerste ervaring geen eenmalig incident was.

Uiteraard komt mijn verslag niet geloofwaardig over als ik helemaal niks negatiefs te vertellen heb. Er was een ding wat mij negatief stemde, maar dat had geen directe betrekking op de vlucht. De website van Etihad liet veel te wensen over als het om het reserveren van je stoel ging. De site was traag en mijn boekingsnummers werden soms niet herkend terwijl het wel de juiste nummers waren. Uiteindelijk heeft het me behoorlijk lang gekost om mijn stoel van keuze te kunnen reserveren. Dit was echter het enige vervelende aan deze reis.

Conclusie:
Een heerlijke vlucht waarin ik meerdere malen erg positief ben verrast. De service overtrof hetgeen wat ik gewend ben met kop en schouders. En dat voor nog niet eens een kwart van het bedrag wat een British Airways of een KLM ervoor durfden te vragen!! Naar mijn mening kunnen de grote oude airlines een voorbeeld nemen aan deze frisse jonge aanwinst binnen de luchtvaartindustrie.

Mocht ik in het vervolg weer een lange reis moeten maken dan ga ik zelf zeker even kijken of Etihad ook op die bestemming vliegt. En als ik daar dan wat meer geld voor moet betalen, dan vind ik dat helemaal niet zo erg. Klantvriendelijkheid en comfort zijn ieder geval gegarandeerd. Twee zaken waarvan ik de laatste jaren bang was geworden dat ze aan het verdwijnen waren uit de luchtvaart.

Cijfer voor deze vlucht: (dikke) 9,5 (omdat een 10 te ongeloofwaardig zou zijn)

I. Nienhaus

Reageren op artikelen? Graag! Er gelden spelregels. We moedigen toevoeging van uw reactie op onze content aan, maar kijken streng naar taalgebruik.

Copyright Reismedia BV 2019