Japan Airlines: Singapore - Kuala Lumpur, 4 november 2007

4 november 2007
Mijn retourvlucht naar Kuala Lumpur werd uitgevoerd door Japan Airlines. Vlucht JL721, die om 20.10 vertrekt, is een zogenaamde positioning flight. Dat wil zeggen dat het toestel net een vlucht heeft gemaakt van luchthaven A naar B en als volgend vlucht van C naar D moet. In elk geval: geen drukke vlucht, maar wél een cabine die volledig was voorbereid op de vlucht daarna.

Ik had wederom een raamplaats op de laatste rij (59K), maar hier konden de stoelen wel achterover. In principe had ik nog op 40 andere stoelen kunnen gaan zitten, zo leeg was het toestel.

Als drinken werd voor aanvang van de vlucht een pakje jus d’orange uitgedeeld, waarna we de cabinebemanning verder niet meer zouden zien. Ook niet nodig, vlucht duurde minder dan een uur. Overigens reageerde de cabinebemanning wel snel op het moment dat ik het knopje om de stewardess te roepen drukte. Ik had even een pen nodig om de immigratiepapier in te vullen.

Het inflight entertainment systeem bij Japan Airlines vond ik erg leuk. Onder de neus van onze Boeing 767 hing een camera, waardoor we op de schermen in de cabine én op de schermpjes in de stoelen voor ons mee konden kijken naar wat er zich buiten afspeelde. Ik besloot dit kanaal te houden, aangezien ik geen behoefte had aan het uitgebreide filmaanbod van het inflight entertainment systeem.

Via de ‘birdseye camera’ was te zien hoe ons toestel steeds sneller over de startbaan raasde en zich snel losmaakte van de grond. Het was zoals gezegd een avondvlucht, dus we werden getrakteerd op de vele lichtjes op de grond. Ook was het buitengewoon leuk om te zien hoe onze landingslichten de wolken waar we doorheen vlogen verlichtten.

Via de camera konden we in de verte al diverse lichtflitsen zien, wat inhield dat onze nadering van Kuala Lumpur een hobbelige zou worden. Dat bleek. Het onweerde en regende flink rond de luchthaven, waardoor ons toestel alle kanten op wiebelde. Desondanks wist de bemanning het toestel erg zacht aan de grond te zetten.

Mijn oordeel over deze vlucht is erg goed. Het inflight entertainment systeem was volledig te gebruiken tijdens deze korte vlucht, en ik waardeer het zeer als maatschappijen camera’s aan hun toestellen hangen als entertainment. Daarbij komt dat het toestel volledig klaar was voor een volgende lange vlucht, en er dus dekens en kussentjes op alle stoelen lagen. Je kreeg als passagier dus niet het idee dat je op een positioning flight zat en meer als toevallig meehobbelend betalend vee in het toestel zat.

Als cijfer zou ik een 8 willen geven, zeker gezien de lage prijs die voor de vlucht betaald moest worden.

Klaas-Jan van Woerkom, redacteur Luchtvaartnieuws.nl.

Copyright Reismedia BV 2024 - Cookieinstellingen