IAG wint strijd om British Midland definitief

22 december 2011 - 10:07

FRANKFURT - De Duitse luchtvaartmaatschappij Lufthansa verkoopt haar Britse dochterbedrijf British Midland International (bmi) definitief aan International Airlines Group (IAG). Dat werd donderdag bekendgemaakt. IAG, de overnemende partij, is het moederbedrijf van British Airways en Iberia. Virgin Atlantic aasde ook op bmi, maar vangt achter het net.

Bmi wordt voor 175,2 miljoen pond (circa 207 miljoen euro) verkocht en de verkoop wordt naar verwachting in het eerste kwartaal van 2012 afgerond. De mededingingsautoriteiten moeten de deal nog goedkeuren.

Het al jaren kwakkelende bmi is met name sterk op Londen Heathrow. Daar is het na British Airways de grootste luchtvaartmaatschappij. De overname levert 56 dagelijkse slotparen op. Lufthansa heeft de mogelijkheid om bmi-dochterbedrijven bmi regional en bmibaby apart te verkopen.

"De aanschaf van de mainline-activiteiten van bmi geeft ons een unieke mogelijkheid om te groeien op Heathrow, een van onze belangrijkste hub-luchthavens", zegt IAG-topman Willie Walsh. De onderneming wil onder meer nieuwe routes naar opkomende markten openen.

Gezien de verliezen bij bmi is het volgens Walsh nodig om de actviteiten te restructureren. Daarbij zullen banen moeten worden geschrapt, verzekert hij. Walsh benadrukt dat bmi regional en bmibaby geen deel uitmaken van de IAG-plannen. 

Virgin zit British Airways dwars met bod op bmi
Lufthansa verkoopt bmi aan moederbedrijf British Airways

(c) Reismedia / ANP

Copyright Reismedia BV 2024 - Cookieinstellingen