BRUSSEL - Terwijl de grote traditionele luchtvaartmaatschappijen diep in de rode cijfers zitten en moeten reorganiseren, maakte Ryanair het afgelopen boekjaar een nettowinst van 503 miljoen euro. Maar die winst is volgens de Association of European Airlines (AEA) te danken aan staatssteun. Sterker nog, zonder die steun zou de Ierse budgetmaatschappij verlieslijdend zijn, meldt De Tijd.
Experts van AEA plozen de cijfers van Ryanair uit. Ze kwamen tot de slotsom dat Ryanair zonder staatssteun een verlies zou optekenen van 305 miljoen euro. De staatssteun die de low cost carrier hier en daar bijeen schraapt zou 792 miljoen euro bedragen. Het rapport van AEA is overigens niet openbaar gemaakt.
Topman Michael O’Leary van Ryanair wijst de 'beschuldiging' van de hand. "We profiteren helemaal niet van publieke steun. We hebben nooit overheidssubsidies ontvangen", zegt O’Leary. "Hebben we over die goedkope landingsrechten onderhandeld? Ja, zeker. Maar dat doen alle luchtvaartmaatschappijen."
Ryanair sluit regelmatig deals met luchthavens en lokale toerismebureaus over de promotie van de vluchten die de Ierse maatschappij aanbiedt. Daarbij gaat het om gezamenlijke promotiecampagnes. Vanwege de grote passagiersvolumes die Ryanair oplevert zien met name kleine onbeduidende luchthavens de budgetcarrier graag komen.
Van onze redactie