Daan Lenderink: Havermelk

Daan Lenderink
17 oktober 2023

Sinds haar oprichting in 1980 vormt het CDA een traditionele middenpartij. In plaats van liberaal of socialistisch probeert zij het evenwicht te vinden met gespreide verantwoordelijkheid door solidariteit en geloofsovertuiging met het gezin als hoeksteen. Die waarden verdwijnen steeds meer naar de achtergrond waardoor “veel kleur verloren gaat”, zo oordelen senior partijleden vaak. Hoewel in het vorige kabinet nog goed voor 14 zetels, in de laatste update van peilingwijzer blijven daar nu nog maar tussen de 2 en 6 zetels van over. Nooit in de geschiedenis zijn de christendemocraten zo laag gepeild. 

extra add 1ste alinea: 
1

Met verkiezingen in aantocht móet je natuurlijk wat. De heer Bontenbal vliegt al sinds 2006 niet, vanwege persoonlijke overtuigingen. In plaats van herijking, gooit de heer Bontenbal de confessionele kernwaarden, het feitelijke tafelzilver overboord en vormt hij de partij volledig naar zijn persoonlijke visie en curriculum over verduurzaming en zogenaamde vergroening waarin hij zich lange tijd heeft ingezet vóór de uitbreiding van biomassacentrales. 

Ondanks het feit dat hij geen economische achtergrond heeft, in zijn loopbaan nooit voor een commercieel bedrijf werkte en niet over specifieke luchtvaartkennis beschikt, lanceerde hij tijdens de algemene beschouwingen, voor de groene bühne, het plan om als enige land ter wereld een vliegtaks voor transferpassagiers te heffen, de absolute doodsteek voor de Nederlandse luchtvaart en het vestigingsklimaat. 

Het ministerie van Infrastructuur rekende afgelopen zomer al uit dat dit ruim 8 miljoen reizigers gaat kosten en vele miljarden aan inkomsten voor KLM, één van de grootste werkgevers in dit land. Passagiers reizen dan eenvoudigweg via Frankfurt, London of Dubai en de handelsrelatie met de VS komt onder zware druk in verband met de reciprociteit. Verder wenst het kabinet het CO2-plafond en de bijmengverplichting hoger te maken dan in de rest van de EU en moeten privéjets grotendeels verbannen worden. 

Goedkoop scoren, maar de maatregelen illustreren een volstrekt onbegrip bij politici over werking van de internationale luchtvaart. Het zou zogezegd rechtvaardiger zijn voor de Nederlandse opstappers als transferpassagiers ook een taks betalen.

Het is typisch een Hollandse gedachte dat de reizigers op Schiphol voornamelijk Nederlands zijn. Internationaal lucht en vrachtvervoer vindt plaats via grote hubs die voornamelijk concurreren op prijs en verbindingskwaliteit en nooit op taks-equiteit.  Het laat een reiziger uit Detroit volledig koud of iets voor Nederlanders wel of niet rechtvaardig is, de reiziger maakt zijn keus gewoon op prijs en verbinding waarbij het niet zoveel uitmaakt of de verbinding naar Brussel via Amsterdam of via London loopt.

Als politici werkelijk wat aan duurzaamheid willen doen dan kan het vervoer beter via Schiphol plaatsvinden, dan houden we er tenminste grip op, als we het wegsturen is de grip ook weg. 

Daan Lenderink
CEO Schiphol Travel

Extra advertentie tonen: 
1

Reageren op artikelen? Graag! Er gelden spelregels. We moedigen toevoeging van uw reactie op onze content aan, maar kijken streng naar taalgebruik.

15 apr 2024 - 15:51
Walter Schut
15 apr 2024 - 15:37
Daan Lenderink
4 apr 2024 - 21:07
Daan Lenderink
27 feb 2024 - 17:44
22 feb 2024 - 13:12
Frank Oostdam, ANVR
22 jan 2024 - 08:00
20 jan 2024 - 08:00
Daan Lenderink
12 dec 2023 - 11:22
Walter Schut
10 dec 2023 - 11:41
20 nov 2023 - 15:07
Frank Oostdam 2022
17 nov 2023 - 11:36
Benno Baksteen
9 nov 2023 - 11:01
17 okt 2023 - 14:53
17 okt 2023 - 14:06
Daan Lenderink
17 okt 2023 - 10:01
Copyright Reismedia BV 2024 - Cookieinstellingen