HONGKONG - In het Verre Oosten zullen in 2014 mogelijk tien nieuwe low cost carriers het luchtruim kiezen. Dit blijkt uit een rondgang langs de plannen die carriers in verscheidene Aziatische landen hebben gelanceerd. Thailand ontwikkelt zich tot de voornaamste basis voor de low cost, met vier nieuwe prijsvechters die worden gelanceerd. In Taiwan en Hongkong komen twee nieuwe prijsvechters per land en elders in Azië nog zeker twee andere.
In Oost-Azië (Taiwan, Hongkong, China) is nog aanzienlijke ruimte voor groei voor low cost carriers (lcc), in vergelijking met Zuidoost-Azië (Singapore, Maleisië, Indonesië) waar ruim vijftig procent van de markt door prijsvechters wordt bediend. In Hongkong en Taiwan zijn prijsvechters goed voor slechts vijf procent van de stoelcapaciteit.
AirAsia
In Zuidoost-Azië zijn twee grote lcc’s actief: het Maleisische AirAsia en Lion Air uit Indonesië. In Hongkong begon Hong Kong Express Airways, een voormalige full service maatschappij, twee maanden geleden als prijsvechter. Sindsdien heeft er een run plaats op de stoelen. "We hebben nu al de helft van alle tickets tot en met maart verkocht", zei Andrew Cowen, directeur van Hong Kong Express maandag tegen The Wall Street Journal. De maatschappij verkoopt onder meer tickets naar Tokio voor 736 Hong Kong dollar (70 euro)
Taiwan
Maandag maakte China Airlines, de flag carrier van Taiwan, bekend dat het gaat samenwerken met Tiger Airways uit Singapore om volgend jaar een prijsvechter op te zetten, de eerste in Taiwan. Ook het Taiwanese TransAsia Airways begint zelf een prijsvechter. Het land lijkt een ideale basis te zijn voor prijsvechters omdat het strategisch is gelegen op vier uur vliegen van vrijwel elke grote stad in Oost- en Zuidoost-Azië.
De komst van vele nieuwe carriers zal in het voordeel zijn van consumenten die lagere prijzen mogen verwachten. Maar analisten denken dat niet alle nieuwkomers het ook zullen redden. De concurrentieslag leidt mogelijk ook tot consolidatie.
Van onze redactie