Van der Heijden: Schiphol niet voor één maatschappij

3 februari 2011 - 16:25

DEN HAAG - Schiphol mag niet exclusief worden gereserveerd voor één maatschappij. Dat zei Steven van der Heijden, topman van TUI Nederland, waar ook ArkeFly onder valt. Volgens Van der Heijden heeft het kabinet met de Luchtvaartnota, waar de sector zich donderdag over mocht uitspreken, voor het eerst duidelijk de keuze gemaakt voor Schiphol als zakelijke luchthaven.

“Dat veroorzaakt een exodus van vakantiegangers naar buitenlandse luchthavens'', stelde Van der Heijden. Door de keuzes die gemaakt worden, zou op Schiphol geen ruimte meer zijn voor vakantievluchten. “Wanneer de vakantievluchten van Schiphol verdwijnen, kost dat ook duizenden passagiers en overstappers'', waarschuwde Van der Heijden.

In de nota is vastgelegd zoals ook in het Aldersoverleg (het overlegorgaan voor de luchthavens en hun omgeving) is afgesproken, dat Schiphol mag groeien tot maximaal 510.000 vliegbewegingen in 2020 en dat 70.000 extra vliegbewegingen worden opgevangen op de vliegvelden van Eindhoven en Lelystad. De netwerkfunctie van Schiphol is daarbij leidend; ander verkeer zoals vakantieverkeer zou dan uitwijken naar de regio.

Capaciteit schaars

Het belang van de Nederlandse vakantieganger is volgens Van der Heijden dan ook niet gediend met de Luchtvaartnota. De KLM stelt dat de capaciteit op Schiphol schaars is en dat daar met het oog op de toekomst verstandig mee omgegaan moet worden. “Dat is iets anders dan dat KLM de vakantieganger wegjaagt'', zei Pieter Elbers, operationeel directeur KLM.

Volgens hem ontstaat er ook een verkeerd beeld over het belang dat KLM hecht aan de Nederlandse vakantieganger. “KLM-dochter Transavia vervoerde 3,4 miljoen vakantiegangers en KLM heeft er ook altijd een heel aantal aan boord.''

Overstappers

KLM krijgt vaak het verwijt dat de overstappende passagier, goed voor tweederde van de KLM-passagiers, niets bijdraagt aan de Nederlandse economie. “Het is niet de vraag wat de waarde is van de overstappende Japanse passagier, maar wat de waarde is van de verbinding Amsterdam-Tokio'', legde hij uit.

Prijsvechter easyJet wil ook graag vastere voet aan de grond krijgen op Schiphol en profileert zich juist steeds meer als maatschappij die er ook voor de zakenreiziger is. “Meer zakelijk verkeer is goed voor de economie en doorgaande passagiers zijn ook belangrijk'', zei financieel topman Chris Kennedy van easyJet. “Maar de balans op Schiphol is doorgeslagen.''

(c) ANP

Copyright Reismedia BV 2024 - Cookieinstellingen