AMSTERDAM - Uitgerekend vanuit Brazilië heeft NG Aircraft een verzoek ontvangen om te helpen bij het opzetten van een vliegtuigfabriek. De gouverneur van de Braziliaanse hoofdstad Brasilia sprak tijdens een bezoek aan Amsterdam met een afvaardiging van NG Aircraft over het opzetten van een fabriek voor onderdelen. “Opvallend, met het oog op onze grootste concurrent Embraer”, vindt ook het Nederlandse bedrijf.
Brasilia wil graag een eigen luchtvaartindustrie, net als de regio Sao Paulo waar Embraer is gevestigd. Embraer is de grootste producent van regionale verkeersvliegtuigen in de wereld.
Volgens Maarten van Eeghen van NG Aircraft gaat het om een ‘concreet plan’. Een bijdrage van NG Aircraft zou op termijn kunnen leiden tot de productie van Fokker-onderdelen in Brazilië. “Daarbij moet in eerste instantie worden gedacht aan kleine onderdelen”, aldus Van Eeghen tegenover Luchtvaartnieuws.nl. “In een later stadium kan het ook om delen van de romp gaan.”
NG Aircraft is positief gestemd over het Braziliaanse verzoek. “Het komt neer op een kostenafweging”, zegt Van Eeghen. “Wat het interessant maakt, is dat we door mee te doen mogelijk voordelig aan onderdelen kunnen komen.” Of NG Aircraft daadwerkelijk in zee gaat met de Brazilianen hangt af van de ontwikkelingen rond het bedrijf.
In maart van dit jaar kwam NG Aircraft met nieuwe plannen naar buiten om een opvolger van de Fokker 100 te produceren. Daarvoor kan het bedrijf aanspraak maken op een krediet van 20 miljoen euro van de Nederlandse overheid. De Nederlandse staatssteun moet echter nog door de Europese Commissie worden goedgekeurd. Dat zou aanvankelijk in juni gebeuren, maar het besluit bleef uit en valt volgens Van Eeghen pas op zijn vroegst half september.
Als NG Aircraft uiteindelijk besluit tot de productie van vliegtuigen over te gaan, worden de toestellen in Nederland geassembleerd.
Van onze redactie
Brasilia wil graag een eigen luchtvaartindustrie, net als de regio Sao Paulo waar Embraer is gevestigd. Embraer is de grootste producent van regionale verkeersvliegtuigen in de wereld.
Volgens Maarten van Eeghen van NG Aircraft gaat het om een ‘concreet plan’. Een bijdrage van NG Aircraft zou op termijn kunnen leiden tot de productie van Fokker-onderdelen in Brazilië. “Daarbij moet in eerste instantie worden gedacht aan kleine onderdelen”, aldus Van Eeghen tegenover Luchtvaartnieuws.nl. “In een later stadium kan het ook om delen van de romp gaan.”
NG Aircraft is positief gestemd over het Braziliaanse verzoek. “Het komt neer op een kostenafweging”, zegt Van Eeghen. “Wat het interessant maakt, is dat we door mee te doen mogelijk voordelig aan onderdelen kunnen komen.” Of NG Aircraft daadwerkelijk in zee gaat met de Brazilianen hangt af van de ontwikkelingen rond het bedrijf.
In maart van dit jaar kwam NG Aircraft met nieuwe plannen naar buiten om een opvolger van de Fokker 100 te produceren. Daarvoor kan het bedrijf aanspraak maken op een krediet van 20 miljoen euro van de Nederlandse overheid. De Nederlandse staatssteun moet echter nog door de Europese Commissie worden goedgekeurd. Dat zou aanvankelijk in juni gebeuren, maar het besluit bleef uit en valt volgens Van Eeghen pas op zijn vroegst half september.
Als NG Aircraft uiteindelijk besluit tot de productie van vliegtuigen over te gaan, worden de toestellen in Nederland geassembleerd.
Van onze redactie