'Toekomst Schiphol binnen Air France-KLM niet vanzelfsprekend'

5 december 2005 - 1:00
AMSTERDAM - Volgens een aantal vooraanstaande luchtvaarteconomen is de toekomst van Schiphol als overstapluchthaven binnen van Air France-KLM niet vanzelfsprekend. Dit is één van de conclusies van een internationaal luchtvaartsymposium dat onlangs is georganiseerd in Den Haag. “Er zal hard gewerkt moeten worden om de huidige, sterke, positie van Schiphol binnen het Air France-KLM routenetwerk te behouden”, zo vinden de economen.

Het symposium werd georganiseerd door Airneth, het nieuwe internationale wetenschappelijk kennisnetwerk voor de luchtvaart. De deelnemers waren diverse vertegenwoordigers van onder meer het directoraat-generaal Transport en Luchtvaart, de Franse Direction Générale de l’Aviation Civile, KLM, Schiphol Group en diverse universiteiten en onderzoeksinstellingen uit binnen- en buitenland.

Hoewel Schiphol een aantal goede kaarten in handen heeft voor de ontwikkeling als belangrijke overstapluchthaven in Europa, is de positie van Schiphol binnen het Air France-KLM netwerk volgens de economen niet vanzelfsprekend. Zo liggen Schiphol en Parijs op slechts zo’n 400 kilometer afstand van elkaar.

“De geschiedenis leert dat luchtvaartmaatschappijen vrijwel altijd één van de hubs ontmantelen als de overstapluchthavens te dicht bij elkaar liggen”, zo stelt de wetenschap. “Bovendien heeft Schiphol een kleinere thuismarkt dan Parijs.” Tot slot zou de aankoop van de Airbus A380 door Air France mogelijk een voorbode kunnen zijn van concentratie van het routenetwerk op Parijs.

Prijsvechters
Voorwaarde, maar geen garantie, voor hub-ontwikkeling op Schiphol is volgens de economen het bieden van voldoende capaciteit om de marktgroei te accommoderen. Ook het voorzichtig omgaan met prijsvechters op de nationale luchthaven en het garanderen van gelijke concurrentieverhoudingen tussen Parijs en Schiphol zijn belangrijk voor het continueren van de overstapfunctie van Schiphol.

Mocht Air France-KLM besluiten het netwerk op Parijs te concentreren, dan blijft Schiphol een aantrekkelijke luchthaven voor buitenlandse maatschappijen, zo wordt verwacht. Een redelijk, maar minder aantrekkelijk, pakket aan intercontinentale en Europese bestemmingen zal daarom volgens de economen altijd blijven bestaan. “Nederland zou zich in zo’n scenario kunnen richten op het aantrekken van andere intercontinentale luchtvaartmaatschappijen om het land direct verbonden te houden met de rest van de wereld.”

voor het volledige verslag.


Belangrijk nieuws: Nieuwe websites

U maakt waarschijnlijk veel gebruik van deze website; dat is geweldig!  De websites Luchtvaartnieuws en Zakenreisnieuws worden in de loop van 2024 vernieuwd. Wij zijn erop gebrand meer nieuws te bieden en daarnaast uw gebruikerservaring met deze nieuwe websites te maximaliseren!

Wij zijn een fundraising gestart en vragen u om een kleine gunst om ons te helpen de best denkbare websites te bouwen. Doneer bijvoorbeeld eenmalig €15 als begunstiger. En/of neem een voordelig abonnement.

 

Copyright Reismedia BV 2024 - Cookieinstellingen