Over Londen-Doha (QR006) niets dan lof. Redelijk soepel boarden, en het geluk van een van de twee allernieuwste Airbus A330 toestellen van Qatar (naast grotere aantallen oudere A330's). Stoelen normaal voor economy, eten ook, maar entertainment absolute topklasse.
De AVOD (Audio Video On Demand) die tot op heden voorbehouden was aan business class komt bij QR nu ook langzaam in economy. Tel maar uit: op uw eigen schermpje de keuze uit 60 videofilms en 120 CD's. Allemaal te beginnen wanneer u dat zelf wilt (dus niet volgens
vaste schema's), met naar keuze Engels/Duits/Frans als taal, en voor de CD's per track te spelen. Inclusief vele Europese CD's waaronder zelfs een Nederlandstalige!
Doha Airport is bepaald niet de modernste van de Golf, maar ook zeker niet slecht. Redelijke keuze in dutyfree, weinig zitruimte. Alle boarding en deboarding gebeurt met bussen. Gelukkig dat er een splinternieuwe airport, met aviobruggen, in aanbouw is; voor het groeiscenario van QR (inclusief Airbus 380) is dat hard nodig.
Doha–Colombo (QR308) was een vrij oude Airbus A300. Geen personal video, alleen groot scherm met film en radio met 20 kanalen. Ook hier redelijk eten, vlucht op tijd.
Deboarding in Colombo had een nieuw dieptepunt in deze (voor ons erg bekende, en geen erg goede reputatie kennende) airport. Eerst 30 minuten in de rij voor immigratie, omdat douane nieuwe formulieren had (voor het eerst in meer dan 10 jaar) en daar duidelijk niet goed mee overweg kon. En daarna nog eens 45 minuten extra totdat de koffer op de band kwam. Toen stonden nog zeker 50 van de 250 mensen te wachten op de bagage, dus voor sommigen heeft
het meer dan anderhalf uur geduurd!
Totaalcijfer voor Qatar Airways: 8. Gemiddelde van 9 voor Londen-Doha en 7 voor Doha-Colombo. Het deboarden in Colombo is een fact-of-life waaraan de maatschappij vrijwel niets kan doen.
E. de Ruijter
De AVOD (Audio Video On Demand) die tot op heden voorbehouden was aan business class komt bij QR nu ook langzaam in economy. Tel maar uit: op uw eigen schermpje de keuze uit 60 videofilms en 120 CD's. Allemaal te beginnen wanneer u dat zelf wilt (dus niet volgens
vaste schema's), met naar keuze Engels/Duits/Frans als taal, en voor de CD's per track te spelen. Inclusief vele Europese CD's waaronder zelfs een Nederlandstalige!
Doha Airport is bepaald niet de modernste van de Golf, maar ook zeker niet slecht. Redelijke keuze in dutyfree, weinig zitruimte. Alle boarding en deboarding gebeurt met bussen. Gelukkig dat er een splinternieuwe airport, met aviobruggen, in aanbouw is; voor het groeiscenario van QR (inclusief Airbus 380) is dat hard nodig.
Doha–Colombo (QR308) was een vrij oude Airbus A300. Geen personal video, alleen groot scherm met film en radio met 20 kanalen. Ook hier redelijk eten, vlucht op tijd.
Deboarding in Colombo had een nieuw dieptepunt in deze (voor ons erg bekende, en geen erg goede reputatie kennende) airport. Eerst 30 minuten in de rij voor immigratie, omdat douane nieuwe formulieren had (voor het eerst in meer dan 10 jaar) en daar duidelijk niet goed mee overweg kon. En daarna nog eens 45 minuten extra totdat de koffer op de band kwam. Toen stonden nog zeker 50 van de 250 mensen te wachten op de bagage, dus voor sommigen heeft
het meer dan anderhalf uur geduurd!
Totaalcijfer voor Qatar Airways: 8. Gemiddelde van 9 voor Londen-Doha en 7 voor Doha-Colombo. Het deboarden in Colombo is een fact-of-life waaraan de maatschappij vrijwel niets kan doen.
E. de Ruijter