Onze vakantie brachten wij ditmaal door aan de Rode Zee. Elf dagen in een rustig en comfortabel hotel. Datzelfde comfort wilden wij ook gedurende de vlucht en we kozen zoals altijd voor ArkeFly en haar Premium Comfort Class. Beenruimte is voldoende en de verzorging tijdens de vlucht is zoals je die nog van vroeger kent. Een maaltijd en een aantal drankjes.
Heen vlogen wij met de PH-TFB welke om 06:40 uur gepland stond om te vertrekken van gate Delta 02. De TFB had op deze vlucht vier rijen Premium met nog drie stoelen (1A-C) daarvan als crewrest aangemerkt omdat vlucht OR 0969 op 23 juni Amsterdam-Hurghada-Aqaba doet en een heavy crew bij zich heeft.
We waren op tijd naar Amsterdam Airport Schiphol gereisd en de auto middels Smart Parking op P3 gezet. Gemak dient de mens ook op de grond. Omdat wij thuis al onze stoelen hadden gereserveerd (1E+1F) konden we gebruik maken van de self service om je bagage te labellen. Zo gedaan, en ik had er al ervaring mee bij de KLM. Bij de paspoortcontrole was het vrij rustig. Het instappen voor de vlucht naar Hurghada en Aqaba begon op tijd en na de laatste, enigszins late passagiers, mocht de kist om 06:35 uur aan zijn push back beginnen. Vliegduur naar allereerst Hurghada werd geschat op 4 uur en 37 minuten en Hurghada-Aqaba op een minuut of veertig.
Om 06:41 uur verliet de TFB de Kaagbaan. Tussen het inflight entertainment was de vlucht middels de air show goed te volgen. Omstreeks 09:39 uur werd Sitia op Kreta gepasseerd. De vlucht zat op vier vrije stoelen na vol en de cabine bleef desondanks vrij rustig. De bemanning was uiterst attent en zorgzaam. De cockpit verzorgde duidelijke informatie. De landing op Hurghada was rustig en vond plaats om 11:17 uur. Temperatuur 35 graden. Egypte kent sinds enige tijd geen zomertijd meer en heeft dezelfde tijdzone (gedurende de zomer) als wij. De airtime was uiteindelijk 4.36 uur en daarbinnen werd de 3842 kilometer afgelegd. Op de Egyptische luchthaven stonden we naast de Franse tak van Transavia.com.
Terug
Op 3 juli 2012 landde de PH-TFA om 19:59 uur (in plaats van schematijd 20:10 uur) al uit Amsterdam op Hurghada en stond het toestel om 20:03 uur stil op het apron. Onze terugvlucht werd uitgevoerd onder nummer OR 960 en de schemavertrektijd was 21:00 uur. Er stond maar een kleine groep passagiers bij gate nummer 7 en uiteindelijk bleek na het instappen dat het maar bij deze groep bleef. Dat heb je meestal aan het begin van de zomervakantie: kisten gaan voller heen dan terug. Het heeft zo zijn voordelen. Gezagsvoerder Thalen deelde ons mede dat de terugvlucht vijf uur zou gaan bedragen. Om 21:05 uur lieten de wielen van de TFA het beton van Hurghada’s runway 34-16 achter zich.
Ook op deze vlucht was er de nodige aandacht en verzorging, volgens de geboekte klasse, voor de passagiers. Wij konden in de Premium Comfort Class kiezen uit een reguliere of vegetarische maaltijd. Goed te eten en goed op temperatuur. De vliegroute verliep via Cairo, Rhodos, Thessaloniki, Sofia. Neurenberg, Dortmund naar Amsterdam. Boven Oostenrijk viel in de nacht van 3 op 4 juli een groots onweer waar te nemen. De landing volgde om 02:01 uur op de Polderbaan. Om 02.15 uur parkeerde Thalen de PH-TFA aan gate Delta 04. Mooi een kwartier voor schema. Amsterdam was onbewolkt met 17 graden. Airtime ditmaal 4.56 uur.
Beide vluchten: 9
J. Ouden