Op 25 oktober vloog ik met EasyJet EZS 4566 (19.00 uur) van Amsterdam naar Berlijn Schönefeld en op de 26e weer terug met de EZS 4566 (17.05 uur). Het reisbureau had voor mij SB (Speedy Boarding) tickets geregeld. Je mag je dus opstellen in het snelle vak op de M pier (gate M5).
Dit is grote nep omdat het touwtje aan het “gewone” vlak tegelijk geopend wordt. Door snel te reageren bemachtigde ik toch nog stoel 2D. Stoel 2E bleef leeg waardoor ik redelijk kon zitten. De A319 zat verder goed vol.
Tien minuten na de geplande vertrektijd rolden wij van de gate M5 weg. De service is nihil maar dat weet je bij EasyJet. Voor 3 Euro kocht ik een redelijk te drinken beker Starbucks koffie. Voor de taxfree verkopen had niemand belangstelling het aanbod was ook erg mager.
De bemanning bestond uit Fransen. De “Chef de Cabine” was een wat oudere maar mooie en leuke Française die bovengemiddeld de Engelse taal machtig was. Zo’n bemanning maakt 4 vluchten op een dag. Deze bemanning vloog vanuit Basel naar Berlijn, op en neer naar Amsterdam vanuit Berlijn en dan vanaf Berlijn weer terug naar Basel. Ruim op tijd kwamen wij op Berlijn SXF aan omdat de vlucht slechts een uur en 5 minuten duurde.
Op Berlijn werden de touwtjes strakker gehouden en had je uit het SB vak meer tijd om als eerste in het vliegtuig te komen. Ik kwam als eerste binnen en nam stoel 1D (de stoel naast mij bleef weer leeg). Die heeft iets meer zitcomfort als de overige rijen. Daar bij stoel 1A t/m 1C geen kopschot is gemonteerd struikelt iedereen bij binnenkomst over je benen. Die stoelen mijd ik dus ondanks dat je tijdens de vlucht weer wat meer kunt uitzakken als je daaraan behoefte hebt.
De vlucht ging strak op tijd weg en was extreem goed gevuld. De veel jongere bemanning was wederom Frans maar had nu de route Berlijn - Amsterdam - Berlijn vanaf Geneve gemaakt. Het vooroordeel t.o.v. stewards ging deze vlucht tweemaal op. Ook weer ruim op tijd (18.25 uur) landden wij op Schiphol. Ditmaal meerden wij aan op M7 (laatste gate aan de M-pier) wat weer een heel end lopen naar de terminal was.
Met beide vluchten was niets mis, beide verdienen een 7. Echt goedkoop vond ik het niet (271 Euro). Dat kwam natuurlijk door het late boeken. EasyJet is in dit geval letterlijk transport van A(msterdam) naar B(erlijn) en meer niet en meer pretenderen ze ook niet te bieden bij EasyJet. Het Inflight magazine bevat nog wel wat aardige artikelen.
Grappig is de advertentie voor de Grasshopper in Amsterdam. Dat geeft de doelgroep van EasyJet denk ik precies aan!
E. Niemeijer