BLAGNAC - In Toulouse is Airbus gestart met de eindassemblage van de eerste extra zware A330. Het maximale startgewicht stijgt met twee ton tot 242 ton. Dat stelt het toestel in staat meer vracht mee te nemen en verder te vliegen.
De vergrote maximum take-off weight (MTOW) stelt gebruikers van de A330-300 in staat extra lading aan boord mee te nemen. Bij een volledige belading zal het toestel bovendien vijfhonderd nautische mijlen verder kunnen vliegen ten opzichte van de oorspronkelijk A330-300 met een MTOW van 235 ton. De 242-ton-versie van de A330-200 zal 350 nautische mijlen verder kunnen vliegen dan de 238 ton-versie van de A330-200.
De 242 ton-versies van de A330-300 en de A330-200 zijn daarmee in staat om respectievelijk 13 en 15 uur non-stop te vliegen. Sinds de lancering in november 2012, hebben negen klanten voor de 242 ton-optie gekozen.
Delta Air Lines wordt de eerste gebruiker van deze nieuwe gewichtsvariant. Van het eerste toestel is de structurele montage bijna voltooid. Daarna wordt de cabine geplaatst en zullen de certificatie-testvluchten worden uitgevoerd, zo meldt Airbus.
Deze nieuwe, verbeterde variant van de A330 vormt de basis voor de toekomstige A330neo. Dat is een versie van de A330 met nieuwe, zuinigere motoren.