SCHIPHOL - Op Schiphol dreigt vanaf november 2016 een tekort aan nachtslots te ontstaan. Daarvoor waarschuwt slotcoördinator Caroline Ditvoorst in het decembernummer van Luchtvaartnieuws magazine. Door de invoering van de nieuwe Wet Luchtvaart wordt het aantal toegestane nachtbewegingen beperkt tot 32.000 per jaar (en mogelijk zelfs tot 29.000), terwijl het aantal beschikbare nachtslots op 34.105 ligt. Een oplossing voor dit probleem is er nog niet, meldt Ditvoorst.
Het probleem is ontstaan door een verschil tussen de begrippen ‘nachtbeweging’ en ‘nachtslot’. Een beweging is het moment dat het vliegtuig op de baan staat, een slot is het moment dat een vlucht ‘van de blokken’ gaat bij de gate. Op Schiphol geldt een nachtregime van 23.00 uur tot 7.00 uur. Ditvoorst: “De vraag is hoeveel nachtslots we kunnen uitgeven bij 32.000 bewegingen.”
Om te voorkomen dat vliegtuigen op tijd van de gate vertrekken maar te laat op de baan staan, zijn zo’n tien jaar geleden de ‘schouders van de nacht’ geïntroduceerd. Vertrekkende vluchten moeten al een nachtslot hebben vanaf 22.40 uur om te voorkomen dat ze te laat op de baan staan en beboet worden. In principe zijn alle 34.105 nachtslots historisch uitgegeven.
Maar niet elk nachtslot wordt automatisch een nachtbeweging. “Als een vlucht een nachtslot heeft, maar uiteindelijk toch voor 23.00 uur vertrekt, dan gaat de slot terug in de pool en geven wij die opnieuw uit. Dat zijn zogeheten non-historische slots. Zo benutten we de beschikbare capaciteit zo optimaal mogelijk.”
Force majeure
Volgens Ditvoorst zouden in theorie wel alle huidige 34.105 uitgegeven nachtslots daadwerkelijk een nachtbeweging kunnen worden. “Dan hebben we vanaf november een probleem, want de wet staat maar 32.000 nachtbewegingen toe. De vraag is wat er moet gebeuren, want wij mogen niet zomaar historische slots intrekken. De vraag is bovendien ook nog: betreffen die 32.000 alleen de geplande nachtbewegingen, of zijn daar ook de ongeplande force majeure-gevallen bij inbegrepen?”
Mogelijk wordt het aantal nachtbewegingen tijdelijk zelfs met nog eens drieduizend gereduceerd tot 29.000. Daarover wordt binnenkort meer duidelijk. “Dit onderwerp wordt thans besproken in het College van Advies (van de Omgevingsraad Schiphol, red.). De uitkomsten daarvan worden op een later moment verwacht en gecommuniceerd.”
Lees het volledige interview met Caroline Ditvoorst ‘(Als er een slot is, kan iedereen die krijgen’) in het decembernummer van Luchtvaartnieuws magazine, dat zaterdag 12 december verschijnt. Klik hier voor abonnementen en losse nummers.