FARNBOROUGH - De nieuwe Boeing 737 MAX 7, de kleinste telg van de nieuwe 737 MAX-serie, wordt bijna twee meter langer dan aanvankelijk gepland. Op die manier passen er twee stoelrijen meer in het toestel in vergelijking tot de bestaande 737-700. Dat heeft Boeing bekendgemaakt tijdens de Farnborough Airshow.
Dankzij de twee extra stoelrijen zal de Boeing 737 MAX 7 twaalf passagiers extra kunnen vervoeren. Ook krijgt het toestel dezelfde vleugels en landingsgestel als de grotere 737 MAX 8. Ten opzichte van de 737-700 krijgt de MAX 7 er een tweede nooduitgang boven de vleugels bij.
De romp wordt in totaal met 76 inch (1.93 meter) verlengd; het maximum startgewicht stijgt daarmee van 71.000 kilo naar 80.000 kilo. Het vliegbereik neemt met ruim negenhonderd kilometer toe.
De aanpassing aan het ontwerp van de 737 MAX 7 is met name gebeurd op aandringen van Southwest Airlines en Westjet, twee grote klanten voor het nieuwe toestel.
Van de drie 737 MAX-varianten - de MAX 7, MAX 8 en MAX 9 - is de MAX 7 tot nu toe het minst in trek. De levering van de eerste 737 MAX 7 staat gepland in het tweede kwartaal van 2017.