TOULOUSE - Airbus speelt met plannen om standaard extra stoelen in de A380 aan te bieden. Daarvoor zou de iconische grote trap naar het bovendek in de superjumbo moeten verdwijnen. Daarnaast moeten nieuwe winglets zorgen voor een brandstofbesparing.
Met de maatregelen wil de vliegtuigbouwer nieuw interesse wekken voor het toestel onder luchtvaartmaatschappijen. Naast grootgebruiker Emirates hebben relatief weinig maatschappijen de A380 besteld. De productie van het type wordt daarom naar beneden bijgesteld.
Volgens persbureau Reuters denkt Airbus na over het verkleinen van de gigantische trap die voorin het vliegtuig de twee passagiersdekken met elkaar verbindt. Ook achterin zou de wenteltrap kleiner gemaakt moeten worden.
Over het eventueel aanbieden van een A380neo met verbeterde motoren heeft Airbus nog altijd geen besluit genomen.
De A380 is gecertificeerd voor maximaal 853 passagiers. Luchtvaartmaatschappijen plaatsen doorgaans echter rond de 550 stoelen in de superjumbo, om plaats te bieden aan de vaak luxe Business en First Class. Door de extra stoelen kan de standaard indeling naar de 600 stoelen en gaat de kostprijs per passagier volgens Airbus omlaag. Samen met de brandstofbesparende winglets zou het toestel daardoor weer interessant kunnen worden voor nieuwe klanten.