SEATTLE - De prijs van een Boeing 787 Dreamliner kan met twee tot drie miljoen dollar dalen dankzij het gebruik van 3D-geprinte titaniumdelen. Dat meldt Norsk Titanium, een Noorse onderneming die door Boeing geselecteerd is de structuuronderdelen te produceren.
Lichtgewicht titaniumlegeringen zijn zeven keer duurder dan aluminium. Van de 265 miljoen dollar die elke Dreamliner kost, komt 17 miljoen voor rekening van titaniumonderdelen.
Door het gebruik van composietmaterialen voor romp en vleugels is bij de 787 meer titanium nodig dan bij andere vliegtuigtypen. Het gebruik van 3D-printen van titanium moet helpen om de kosten te reduceren.
“Dit betekent vanaf 2018 een besparing van op zijn minst twee tot drie miljoen dollar per toestel”, aldus marketingdirecteur Chip Yates van Norsk Titanium tegenover Reuters.
Certificering
Norsk Titanium zegt met Boeing een jaar lang gewerkt te hebben aan het ontwerp van vier 787-titaniumonderdelen die 3D-geprint kunnen worden. Luchtvaartautoriteit FAA heeft daarvoor inmiddels een certificering verleend. Het bedrijf hoopt later dit jaar de onderdelen daadwerkelijk te gaan produceren.
Uiteindelijk wil Norsk Titanium duizenden verschillende Dreamliner-onderdelen gaan printen via de Rapid Plasma Deposition-methode. Het 3D-printen van titanium is volgens de Noorse onderneming aanzienlijk goedkoper dan de tot nu gangbare bewerkingsmethoden.
Norsk Titanium zal tijdens de Paris Airshow in juni de 3D-geprinte 787-onderdelen presenteren, evenals de bij de methode gebruikte printer.