DRIEBERGEN - Malaysia Airlines introduceert als eerste luchtvaartmaatschappij het verbeterde flighttrackingsysteem van SITA OnAir. De bestaande Aircom FlighTracker wordt hierbij aangevuld met gegevens van Aireon en FlightAware. Het doel is een zo goed mogelijk beeld van waar alle vliegtuigen zich bevinden.
Malaysia Airlines was in 2015 de eerste klant van de Aircom FlightTracker. Dit systeem combineert datastromen van verschillende aanbieders om een zo goed mogelijk beeld te krijgen van de locaties waar toestellen zich bevinden.
Wat nu hieraan toegevoegd wordt zijn de Automatic Dependent Surveillance-Broadcast (ADS-B) gegevens van Aireon. Die satellietgegevens worden gekoppeld aan de bestaande data van diverse wereldwijde bronnen die FlightAware gebruikt.
Dankzij deze extra gegevens ziet het operations center van Malaysia Airlines ‘real-time’ waar de vliegende vloot zich wereldwijd bevindt. De ADS-B gegevens zorgen ervoor dat alle overgebleven ‘witte vlekken’ op de wereldkaart, zoals boven oceanen en afgelegen gebieden, worden gedekt.
Dat Malaysia vooroploopt bij de implementatie van betere flighttracking is een direct gevolg van de vermissing van vlucht MH370 boven de Indische Oceaan in maart 2014. Afgezien van wat aangespoelde wrakstukken is het toestel nog niet gelokaliseerd en het is zeer de vraag of dat nog gaat gebeuren.