DUBAI - De autoriteiten van de Verenigde Arabische Emiraten onderzoeken het gedrag en de werkwijze van de bemanning van een Boeing 777-300 die precies een jaar geleden crashte bij de landing op de luchthaven van Dubai.
Uit een tussentijds rapport blijkt namelijk dat er geen problemen waren met de motoren en systemen van het vliegtuig. De Boeing was opgestegen in India.
Het rapport dat zondag werd gepubliceerd ging nog niet in op de schuldvraag. Het eigen onderzoek van Emirates, waarbij ook de veiligheidsprocedures van de maatschappij onder de loep worden genomen, is nog altijd gaande. Daarvoor werkt het bedrijf naar eigen zeggen nauw samen met autoriteiten. Waar nodig worden procedures aangescherpt, aldus Emirates.
Hoofdlandingsgestel
De vliegers wilden een doorstart maken was kort na de crash al op te maken uit gesprekken van de luchtverkeersleiding met het toestel, en is bevestigd door de luchtvaartautoriteit.
Uit het rapport blijkt dat het toestel om 8.37:17 met het rechter hoofdlandingsgestel de landingsbaan raakte, drie seconden later gevolgd door het linker hoofdlandingsgestel. Het neuswiel bleef in de lucht.
Na een waarschuwing van het runway awareness advisory system (RAAS) werd besloten om een go-around uit te voeren. De toren gaf toestemming te stijgen tot 4000 voet. Het toestel steeg tot 85 voet en het landingsgestel werd ingeklapt, maar het toestel had te kampen met windshear. De snelheid daalde sterk, zo is ook aangegeven door de twee vliegers.
Het toestel zakte daarop omlaag. Om 8.37:35, drie seconden voordat het toestel opnieuw de baan raakte, werden de beide gashandels naar voren geduwd. Het bleek te laat om genoeg vermogen te hebben om te voorkomen dat het achterste rompdeel van toestel de baan raakte.
Vervolgens klapten ook de motoren tegen het asfalt. Het landingsgestel was op dat moment half ingeklapt. Terwijl het toestel over de baan gleed brak motor 2 aan de rechterzijde af. Dat ging gepaard met een grote vuurbal, zo is ook door camera's vestgelegd.
Uitgebrand
Uiteindelijk kwam het toestel zo’n zevenhonderd meter verderop tot stilstand, waarop de evacuatie volgde. Ondanks dat enkele nooduitgangen va het brandende vliegtuig onbruikbaar waren wist iedereen het vliegtuig levend te verlaten. Het toestel brandde even later volledig uit.
Van de 300 inzittenden raakten 23 mensen lichtgewond en 1 zwaargewond. Een persoon kwam om het leven: een brandweerman die hielp bij het blussen van de brand.