PARIJS - “De opening van Lelystad Airport uitstellen en tegelijk geen ruimte bieden om te groeien op Schiphol is voor KLM en partners het slechtst denkbare scenario voor de toekomst van de luchtvaartsector.” Dat vindt KLM-topman Pieter Elbers. “De groei moet ergens vandaan komen."
KLM en Air France staan aan de vooravond van klinkende jaarcijfers, die vrijdagochtend bekend worden gemaakt. Om de stijgende lijn vast te houden is het voor KLM belangrijk dat het kan blijven groeien, met nieuwe routes en extra vluchten. “KLM en Schiphol dragen miljarden bij aan de economie en de werkgelegenheid.”
Schiphol zit aan het plafond qua vliegbewegingen en de opening van Lelystad Airport als overloopluchthaven is omstreden. Door vakantievluchten te verleiden naar Lelystad Airport uit te wijken moet op Schiphol ruimte komen voor hoofdgebruiker KLM en gelieerde maatschappijen. “Het moet ergens vandaan gaan komen”, stelt Elbers.
In de ogen van Elbers kan het niet zo zijn dat Lelystad Airport vanwege vrees voor geluidsoverlast in regio’s die daar nu nog geen last van hebben niet wordt geopend, terwijl er eveneens geen vlucht op Schiphol meer bij komt.
“De luchtvaart is ongekend belangrijk voor de Nederlandse economie. In het Midden-Oosten en Turkije zit men bepaald niet rustig af te wachten tot er in Den Haag besluiten worden genomen over de luchtvaartsector in Nederland. Het is essentieel dat er een volwassen discussie wordt gevoerd over hoe het nu verder moet. KLM en andere maatschappijen op Schiphol investeren in stille vliegtuigen die minder schadelijke stoffen uitstoten en er worden honderden miljoen gestoken in het isoleren van woningen. Tot nu toe staan de politici bij mij echter nog niet in de rij om in gesprek te gaan…”