SCHIPHOL - De Onderzoekraad voor Veiligheid heeft de resultaten bekendgemaakt van het onderzoek naar het ongeval met een Bombardier Q400 van Flybe op Schiphol op 23 februari 2017. Het toestel zakte bij de landing op baan 04 door het landingsgestel. De inzittenden bleven ongedeerd, maar de schade aan het toestel was groot.
Het neerlaten van het ladingsgestel verliep zonder problemen. Maar omdat de zogeheten yoke van het rechter landingsgestel in lichte mate was beschadigd, was extra wrijving aanwezig op de scharnieren van het landingsgestel.
“Hierdoor werden krachten overgebracht op de brace assembly van het landingsgestel. De combinatie van krachten zorgde er voor dat het landingsgestel niet in de vergrendelde positie kwam”, zo meldt de OVV.
Analyse heeft volgens de OVV aangetoond dat met een niet volledig vergrendeld landingsgestel hogere belastingen op het landingsgestel de brace kunnen ontgrendelen. In dit onderzochte voorval, waar de yoke vóór het ongeval was vervormd, bevindt het landingsgestel zich buiten de ontwerpcriteria.
Foutieve indicatie
De krachten op de stabilisor brace waren zodanig groot dat het mogelijk was dat, ondanks dat de brace zich niet in de ‘over center positie’ bevond, de sensoren wel aangaven dat het landingsgestel was vergrendeld. Dit zorgde ervoor dat de bemanning in de cockpit een foutieve indicatie kreeg dat het landingsgestel down and locked was.
Onmiddellijk nadat het vliegtuig de grond had geraakt voor de landing, begaf het rechter landingsgestel het. Het vliegtuig rolde over rechts waarbij de rechter zijkant van het vliegtuig, de rechter vleugeltip en de rechter motorgondel de landingsbaan raakten en ernstig beschadigd raakten.
Na enige honderden meters over de landingsbaan te zijn gegleden kwam het vliegtuig tot stilstand. Alle inzittenden van het vliegtuig werden van boord gehaald en het vliegtuig werd uitgezet.