AMMAN - Royal Jordanian schuift plannen om de vloot te vernieuwen voor zich uit. De luchtvaartmaatschappij steunt voor de lange afstand de komende jaren op de Boeing 787 Dreamliner, maar over de vloot voor de middellange afstand moet nog een besluit worden genomen.
Vorig jaar meldde CEO Stefan Pichler in gesprek met Luchtvaartnieuws Magazine nog dat hij in het najaar een beslissing wilde nemen over de vervanging van de Airbus A320-serie en de Embraer 175. Door het aantal types binnen de vloot te verminderen wil Royal Jordanian efficiënter werken en kosten besparen. “We werken nu met drie leveranciers (Airbus, Boeing en Embraer, red.), dat moeten er twee worden.”
Zowel Airbus met de A220 en A320neo-serie als Boeing met de 737 MAX lijken de grootste kanshebbers, maar ook de Embraer E2-serie is in beeld.
Voorlopig is van vlootvernieuwing echter nog geen sprake. “We hebben onlangs één Embraer 175 en twee Airbus A319’s afgestoten”, laat de luchtvaartmaatschappij weten. Daar komen binnenkort twee andere A319’s, die voorheen voor Rossiya Airlines vlogen, voor terug.
Royal Jordanian vliegt vier keer per week tussen Schiphol en Amman. Doorgaans wordt de Airbus A320-serie op de route ingezet, maar afgelopen jaar werd op piekmomenten ook gebruik gemaakt van de Boeing 787 Dreamliner.