DUBAI - Emirates heeft het aantal passagiers in 2019 zien dalen. Iets minder dan 58 miljoen reizigers vlogen met de maatschappij uit Dubai, ten opzichte van ruim 59 miljoen een jaar eerder. Snelle uitbreiding heeft plaatsgemaakt voor consolidatie.
De passagiersdaling werd deels veroorzaakt doordat in het voorjaar één van de twee banen op Dubai Airport gesloten was voor onderhoud en het vluchtschema uitgedund moest worden. Maar ook het gebrek aan expansie droeg daaraan bij.
Emirates voegde in 2019 maar twee nieuwe bestemmingen aan het netwerk toe: Mexico Stad (via Barcelona) en Porto. Het aantal vliegtuigen daalde van 274 naar 271: veel Boeing 777’s verlieten de vloot, en dat kon maar deels gecompenseerd worden met nieuwe toestellen.
Niet alleen Emirates, maar ook de andere grote maatschappijen in het Midden-Oosten staan onder druk. Door de luchtblokkade van Qatar, de hevige concurrentiestrijd in de luchtvaart en de wellicht iets te snelle expansie in voorgaande jaren moet er nu beter op de kosten gelet worden.
Als gevolg van deze ontwikkelingen - en het staken van de A380-productie - koos Emirates in 2019 voor een andere koers. De maatschappij verminderde het aantal orders voor de A380 met 39 en voor de 777X met 35 en koos in plaats daarvan voor kleinere toestellen als de A350 (50 stuks) en 787 (30).
Het is vermoedelijk één van de laatste belangrijke besluiten van Tim Clark: de Brit die Emirates als topman tot grote hoogtes leidde. Hij stapt in juni volgend jaar op. Wel zal hij als adviseur bij het bedrijf betrokken blijven.