ROTTERDAM - Rotterdam The Hague Airport is vanaf nu geaccrediteerd op het allerhoogste niveau binnen het Airport Carbon Accreditation-programma van Airports Council International (ACI). Dat is een industriestandaard voor luchthavens om de CO2-voetafdruk te peilen. RTHA is de eerste luchthaven in Nederland die dit zogenoemde Level 4+ bereikt.
In Europa heeft verder alleen de uitbater van de Romeinse luchthavens Ciampino en Fiumicino deze hoogste duurzaamheidsaccreditatie. Wereldwijd zijn er maar vier met Level 4+: behalve Rotterdam en Rome ook de luchthavens van Dallas en Christchurch.
“Dit is een erkenning voor onze inspanningen in de afgelopen jaren om duurzaamheid in het DNA van de luchthaven te verweven én in onze plannen voor de toekomst,” zegt Michelle Samson, adviseur strategie en duurzaamheid bij RTHA. “We willen als luchthaven onze impact op het milieu en het klimaat verkleinen en daarmee onze maatschappelijke verantwoordelijkheid nemen.”
“De doelstelling om in 2030 volledig emissievrij te zijn voor alle grondgebonden activiteiten hebben we al langer. Nieuw is dat we alle stappen richting het behalen van deze doelstelling laten toetsen en accrediteren”, vervolgt Samson. De toetsing en accreditatie geschiedt door een externe en onafhankelijke partij. Dat was voor deze toetsing To70.
Drie pijlers
Voor het behalen van Level 4+ moest de luchthaven allereerst de eigen CO2-uitstoot verminderen. Samson: “Onze nieuwe terminal is energiezuinig, we rijden met elektrische bussen op het platform en we starten binnenkort met de bouw van een zonnepark naast de landingsbaan. Dit zonnepark levert op jaarbasis drie keer de energiebehoefte van de luchthaven zelf op.”
Daarnaast is het stimuleren van andere bedrijven op de luchthaven tot het verkleinen van hun CO2-voetafdruk een belangrijke voorwaarde voor de accreditatie. Samson: “Een concreet voorbeeld is het plaatsen van laadpalen op het platform, zodat onze partners hun voertuigen kunnen elektrificeren.” Restemissies moeten tot slot worden gecompenseerd om in aanmerking te komen voor Level 4+.
Stichting RHIA
Rotterdam Airport heeft met de gemeente Rotterdam de Stichting RHIA opgericht (Rotterdam The Hague Innovation Airport), waarin samen met partners gewerkt wordt aan verduurzaming en innovatie op en rondom de luchthaven.
Luchthavendirecteur Ron Louwerse: “We werken aan een pilotinstallatie voor de productie van synthetische kerosine. Ook onderzoeken we samen met TU Delft en NLR in de mogelijkheden van hybride en elektrisch vliegen. Zie het als een proeftuin voor duurzame innovaties, waar uiteindelijke de hele sector groener door wordt. De Level 4+ accreditatie is het bewijs dat we op de juiste weg zijn.”
Start aanleg zonnepark
Maandagochtend trapt de luchthaven samen met minister Cora van Nieuwenhuizen (I&W) de aanleg van het nieuwe Zonnepark Rotterdam The Hague Airport af. Het park telt straks ruim 37.000 panelen en levert jaarlijks zo’n 14GW op. Door de aanleg is de luchthaven eind dit jaar volledig voorzien van emissievrije elektriciteit. Een deel gebruikt het vliegveld zelf, de rest gaat naar partners.