TOULOUSE - “Bij ons is zwart ook echt zwart”. Dat zegt vliegtuigfabrikant Airbus, die daarmee geen reclame maakt voor een nieuw wasmiddel, maar wijst op een nieuwe techniek waarmee ramen bijna volledig kunnen worden verduisterd. Daarmee worden op dit moment proeven gedaan.
Het idee van elektronisch dimbare vliegtuigramen is niet nieuw. Concurrent Boeing biedt die optie al standaard aan op de 787 Dreamliner, en ook de nieuwe 777X wordt ermee uitgerust. Airbus deed het tot nu toe met de traditionele zonwering, maar daar komt op termijn mogelijk verandering in.
Een prototype van de A350-900, dat tegenwoordig wordt gebruikt als ‘Airspace Explorer’ om innovaties in de cabine te testen, is als eerste Airbus uitgerust met de verduisteringstechniek. Met een druk op een knop verkleuren de ramen van volledig helder naar compleet donker. “Dan praat je over 99,9 procent duisternis”, aldus een Airbus-vertegenwoordiger tijdens een demonstratie in het toestel.
Licht en efficiënt
Het niet aan boord hebben van tientallen raamschuiven scheelt veel gewicht, zo concludeerde Boeing al eerder. Airbus deelt die gedachte. Verder is het systeem vrij onderhoudsvriendelijk (raamschuiven gaan nog wel eens stuk) en het cabinepersoneel kan alle ramen tegelijk op afstand bedienen. Dat is handig als de cabine in nachtmodus gebracht moet worden.
Airbus volgt zogezegd Boeing met de technologie, maar heeft het systeem naar eigen zeggen verbeterd. Het nadeel aan de bestaande technologie is namelijk dat de ramen hooguit tot diep donkerblauw kunnen worden gedimd. “We hebben nu uitgedokterd hoe we ze écht zwart kunnen krijgen”.
Het maken van foto’s van de ultra donkere ramen was aan boord van het testvliegtuig ‘interdit’ (verboden), maar op onderstaande afbeelding is een licht gedimd raam van de Boeing 787 Dreamliner te zien.
Of en wanneer Airbus de dimbare ramen aan luchtvaartmaatschappijen gaat aanbieden is nog niet bekend.