SCHIPHOL - KLM en pilotenbond VNV hebben vrijdag op de valreep een principeakkoord bereikt over de inschaling van piloten die op de nieuwe Embraer 195-E2 bij KLM Cityhopper vliegen. Daarmee is voorkomen dat het type aan de grond moet worden gehouden.
De Embraer 195-E2 is het grootste toestel uit de vloot van KLM Cityhopper, en dient deels ter vervanging van de Boeing 737-700 bij moederbedrijf KLM. De capaciteit van de E2, die 132 zitplaatsen telt, schurkt aan tegen die van de 737, die 142 stoelen heeft. Daarom wilde de VNV al vanaf het begin praten over meer verantwoordelijkheid wat leidt tot meer salaris voor de E2-vliegers.
Tot nu toe was er nog geen definitief akkoord. Als tijdelijke oplossing werd afgesproken dat de E2’s wel zouden worden ingezet, maar dat er standaard voor slechts 100 van de 132 stoelen tickets zouden worden verkocht. Daarmee bleven de E2-vliegers qua salaris gelijk aan hun collega’s op de Embraer 190, die 100 stoelen heeft.
De tijdelijke deal loopt op 31 oktober aanstaande af. Onlangs doken er in de media berichten op dat de VNV zinspeelde op een staking of het weigeren om de E2 te laten vliegen. Dat ontkende de vakbond destijds tegenover dit medium. Nu is er een doorbraak in de gesprekken.
Details over het principeakkoord brengt de VNV niet naar buiten, maar volgens de bond krijgen de piloten “een beloning die past bij een grotere verantwoordelijkheid, zonder dat de kosten voor KLM stijgen.”
Naast de afspraken over de Embraer 195-E2 zijn ook afspraken gemaakt over voorwaarden waaronder een ander, toekomstig toestel dat KLM Europees wil inzetten, gevlogen kan worden. Air France-KLM voert momenteel gesprekken met Airbus en Boeing over een order voor deze vlootvervanging. De eventuele nieuwe toestellen zijn bedoeld voor zowel KLM als Air France, Transavia en Transavia France.
De VNV legt het principeakkoord op 15 november voor aan haar leden. Tot die tijd worden de bestaande afspraken gehandhaafd en blijven de E2’s gewoon vliegen.