LOS ANGELES – De Amerikaanse start-up Wright Electric wil, door een BAe 146 uit te rusten met elektrisch aangedreven motoren, in 2027 duurzame vluchten met maximaal honderd passagiers mogelijk maken. Het toestel, waarvan het ontwerp uit de jaren '80 stamt, zou 750 kilometer moeten kunnen overbruggen.
De vier straalmotoren van de BAe 146 moeten worden vervangen door brandstof- en uitstootloze elektrische motoren. Het type zou kunnen vliegen tussen bijvoorbeeld Amsterdamen Londen, New York en Boston of Rio de Janeiro en Sao Paulo.
Wright Electric werkt al langere tijd aan een geheel nieuw ontworpen toestel, maar volgens CEO Jeffrey Engler willen luchtvaartmaatschappijen eerder zonder uitstoot kunnen vliegen. “Een vliegtuig ombouwen heeft altijd nadelen maar het is tenminste al wel gecertificeerd.” Onder andere easyJet en het Mexicaanse Viva Aerobus zijn bij het nieuwe project betrokken.
Wright werkt nauw samen met easyJet. De Britten zullen Wright met praktische raad en daad bijstaan. Ook de Mexicaanse airline Viva Aerobus is bij het project betrokken.
De British Aerospace (BAe) 146 biedt plaats aan 100 passagiers, de nog te bouwen Wright 1, die in 2030 op de markt moet komen, krijgt capaciteit voor 186 reizigers en een actieradius van een kleine 1.500 kilometer.