SCHIPHOL - Embraer begeeft zich voor het eerst op de commerciële vrachtmarkt door de lancering van de E190F en E195F. De vliegtuigbouwer beantwoordt daarmee naar eigen zeggen aan de vraag naar toestellen die qua grootte tussen turboprops en types als de Boeing 737 en Airbus A320 zitten.
De vrachtvliegtuigen worden niet af fabriek zo geleverd, maar moeten via een passenger-to-freighter (P2F) ombouwprogramma ontstaan. Embraer 190’s en 195’s die nu nog passagiers vervoeren op regionale routes kunnen daardoor na hun buitengebruikstelling nog jaren mee als vrachtvliegtuig. Embraer voorspelt een markt voor circa 700 van dergelijke vliegtuigen in de komende 20 jaar.
De vliegtuigbouwer gaat de ombouw zelf verzorgen. Daarbij wordt onder andere de vloer versterkt en komt er een vrachtdeur in de romp.
De Embraer 190F kan 10.709 kilo aan vracht vervoeren, de grotere Embraer 195F 12.298 kilo. Het is de bedoeling dat het eerste omgebouwde toestel in 2024 vliegt.