BRUSSEL - De Europese Unie moet het voor luchtvaartmaatschappijen eenvoudiger maken om efficiënter en duurzamer te opereren. Dat vindt Caroline Nagtegaal, Europarlementslid namens de VVD. “We moeten niet inzetten op minder vluchten, maar wel op schoner vliegen.”
De Nederlandse politica is sinds 2017 actief in het Europees Parlement. Als lid van de commissie Transport en Toerisme zet ze zich, zoals ze het zelf omschrijft, in voor een realistische en bereikbare route naar duurzaam vervoer. “Nederland is het logistiek middelpunt van Europa, met onze mainports zoals Schiphol. Dagelijks zorgen duizenden Nederlanders ervoor dat wij vooroplopen in deze sector. Door in Europa afspraken te maken, kan transport nog vloeiender bewegen. Maar om die voorsprong te behouden, moeten we ook aan de toekomst denken”, zegt ze in gesprek met Luchtvaartnieuws Magazine.
“Die toekomst is in mijn opzicht groener en digitaler. Daar werkt de sector al hard aan, denk aan de ontwikkelingen rondom duurzame vliegtuigbrandstoffen en elektrisch vliegen. Tegelijkertijd moeten we reëel zijn en erkennen dat landen buiten Europa helaas niet meegaan in die ontwikkeling, waardoor oneerlijke concurrentie ontstaat en onze luchtvaart op achterstand kan komen. Daarom moeten we bij elke milieumaatregel nagaan hoe we het beste dat gelijke speelveld kunnen behouden.”
Volgens Nagtegaal heeft de luchtvaartsector zijn waarde bewezen tijdens de coronacrisis. Toch klinkt er steeds fellere kritiek vanuit sommige geledingen binnen de samenleving. “Ik zie ook dat een minderheid zich sterk manifesteert. Dit is niet altijd gebaseerd op de feiten. De weg naar schoon vliegen ziet er anders uit dan bijvoorbeeld schoon autorijden. Voor personenauto’s is er een alternatief, namelijk elektrisch rijden”, stelt ze. “Maar voor de lange afstanden - tussen continenten en voor vrachtvervoer - is die er gewoonweg nog niet. Hoe graag iedereen dat zou willen.”
Daarom moet Europa volgens Nagtegaal vol inzetten op onderzoek om tot die oplossing te komen. “Elektrisch vliegen neemt nu bijvoorbeeld een vlucht, dat is een vorm van duurzaam maar ook stil luchtvervoer. Dit staat nu nog in de kinderschoenen met tweezitters, maar kijk hoe snel de ontwikkeling van de autobatterij is gegaan de afgelopen tien jaar. We mogen ons daar best wat positiever over opstellen, zeker gezien de initiatieven die worden ontplooid en onderzocht op dit moment. In Delft werken Yes!Delft en Venturi Avaition al aan elektrische kist voor 44 passagiers. En Groningen Eelde Airport zet vol in op waterstofvliegtuigen.”
Over de suggestie van linkse partijen om Schiphol te dwingen om te krimpen is ze helder: “Ik denk dat we niet hoeven inzetten op minder vliegen, maar op schoner vliegen. Daar hoort wel een gelijk speelveld bij. We moeten voorkomen dat we lijdzaam toekijken hoe de concurrentie er, dankzij minder strenge regelgeving elders.”
Lees het volledige interview in de april-editie van Luchtvaartnieuws Magazine. Neem nu een abonnement of bestel een los exemplaar in onze webshop.