TEHERAN - Iran Air is genoodzaakt meer dan de helft van zijn toestellen aan de grond te houden als gevolg van westerse sancties. Door deze sancties kan Iran Air namelijk geen reserveonderdelen ontvangen, die essentieel zijn om toestellen veilig te laten vliegen.
Ook op de zwarte markt zijn reserveonderdelen niet voorradig, waardoor slechts 17 van de in totaal 42 Iran Air-toestellen vliegen, zo blijkt uit data van CH Aviation. Tien Airbussen, vijf Fokkers en tien ATR’s staan op dit moment aan de grond vanwege technische problemen.
Mede door de sancties bevindt de Iraanse carrier zich in financieel zwaar weer. “De inkomsten om zo de bedrijfskosten te dekken, zijn niet meer genoeg”, vertelt Iran Air CEO Shamsuddin Farzadipour aan persbureau Tasnim. De schuld van de airline is gestegen tot 90 biljoen Iraanse riyals, wat gelijk staat aan 2,1 miljard euro.
Iran Air is overigens niet de enige Iraanse airline die met problemen kampt als gevolg van sancties. De Iraanse Association of National Airlines heeft laten weten dat vijftig procent van de in totaal 333 passagierstoestellen aan de grond staat door het gebrek aan reserveonderdelen, zo meldt Aerotelegraph.