SCHIPHOL - De capaciteit op de route tussen Schiphol en Tel Aviv ligt deze zomer een stuk hoger dan normaal. Niet alleen de Israëlische nationale luchtvaartmaatschappij El Al zet structureel groter materieel in, ook KLM heeft besloten met grotere vliegtuigen richting het Beloofde Land te gaan.
Sinds 29 mei is de Boeing 737-900 op de route door KLM vervangen door een Boeing 777-200ER. Daardoor kunnen er per vlucht 320 in plaats van 188 passagiers mee. Reden voor de switch is volgens KLM een tekort aan piloten voor de Boeing 737. Hoe lang de 777 op de route actief blijft is niet bekend. Voor reizigers is het voordeel dat de 777 inflight entertainment biedt, en dat er in Business stoelen staan die volledig plat kunnen.
El Al vliegt doorgaans met de Boeing 737-800 of -900 naar Schiphol, maar in het drukke zomerseizoen zijn de grote Boeing 777-200ER en de 787-8 en -9 Dreamliner regulier in gebruik op de route.
Naast de twee legacy carriers vliegen ook prijsvechter easyJet en vakantievliegers Transavia en Arkia van Schiphol naar Tel Aviv.