SCHIPHOL - Boet Kreiken, de huidige Executive Vice President Customer Experience bij KLM, zwaait per 1 juli af. Hij werkte bijna veertig jaar bij de luchtvaartmaatschappij, en was er onder andere directeur bij KLM Cityhopper. Nu gaat hij met pensioen.
Kreiken werd in 2017 benoemd in zijn huidige functie, toen zijn voorganger Ryanne van der Eijk plotseling naar Dubai Airports vertrok. Sinds 2009 zwaaide hij de scepter bij KLM Cityhopper. In de jaren daarvoor vervulde hij diverse commerciële en strategische topfuncties binnen KLM.
De indrukwekkende carrière van Kreiken stond altijd in het teken van luchtvaart. Zo werkte hij niet alleen bij KLM, maar ook bij Airbus en de Koninklijke Luchtmacht.
Zelf spreekt hij liever niet van een pensioen, maar van een ‘rewire’: “Tijdens het leven leer je, verdien je en geef je terug – ‘you learn, you earn, you return’. Voor mij is de volle fase van return nu aangebroken. Ik ga in die zin niet met pensioen, maar ik ga een aantal privé- en maatschappelijke aspecten van het leven meer aandacht geven dan tot nu toe mogelijk was. Het is tijd om te gaan en de ruimte te geven aan de dynamische, nieuwe generaties.”
Wie de nieuwe EVP Customer Experience wordt is volgens KLM nog niet bekend.