BANGALORE - Akasa Air heeft haar eerste Boeing 737 MAX 8-200 in ontvangst genomen, de zogeheten high density-variant van de MAX 8. De Indiase maatschappij, die pas een jaar geleden van start ging, is daarmee na de Ryanair Group nu de tweede gebruiker van dit type.
De MAX 200 heeft onder meer een extra set nooduitgangen ten opzichte van de MAX 8. Ook nemen de galleys (de boordkeukentjes) minder ruimte in beslag. In combinatie met het gebruik van zeer dunne stoelen (met beperkte beenruimte), kunnen er zo maximaal 200 passagiers mee.
Zowel Ryanair als Akasa Air hebben ervoor gekozen om dit type van 197 stoelen te voorzien. Dat zijn er nog altijd 8 meer dan er in de gewone MAX 8 kunnen, terwijl de afmeting van de romp verder identiek is. Zo kunnen de kosten per passagier omlaag, en dus ook de ticketprijs.
Akasa Air heeft inmiddels twintig vliegtuigen, allemaal 737 MAX’en, en is hard aan het uitbreiden op de snel groeiende Indiase luchtvaartmarkt. De budgetmaatschappij heeft nog orders uitstaan voor 56 MAX’en, waarvan veruit de meeste in de 8-200-variant.
"De 737-8-200 biedt een goede balans tussen economische efficiëntie en een ongeëvenaarde klantervaring", zegt Brad McMullen, Boeings SVP Commercial Sales en Marketing, in een verklaring. "Daarmee kan Akasa haar belofte van een uitmuntende service waarmaken.”
Foto: Akasa Air