Spanje wil, net als Frankrijk, het aantal binnenlandse vluchten beperken. Er mag, als het aan de nieuw te vormen coalitie ligt, straks niet meer tussen Spaanse luchthavens worden gevlogen als een rechtstreekse treinverbinding voor handen is op hetzelfde traject.
In Frankrijk zorgde het besluit om het binnenlandse vliegverkeer te reduceren vooral voor een papieren effect: lang niet overal was een treinreis een realistisch alternatief.
Spanje investeerde de afgelopen decennia flink in een hogesnelheidsspoorwegnet. Het land beschikt over één van de uitgebreidste HSL-netwerken in Europa, dat bijna 4.000 kilometer lang is.
Eén van de HSL-routes is die tussen Barcelona en Madrid. Aanvankelijk werd gedacht dat er daardoor minder zou worden gevlogen (er is een speciale shuttledienst tussen beide luchthavens, red.), maar de laatste jaren groeide het aantal reizigers juist.
De tarieven van trein- en vliegtickets verschillen nauwelijks, maar de trein is over het algemeen een snellere manier van vervoer om tussen de centra van grote steden de reizen.
De route tussen Madrid en Barcelona is overigens de op één na drukst bevlogen route van Spanje. Op nummer één staat die tussen Madrid en Mallorca.