Boeing heeft, zo’n zeven jaar na de levering van de eerste 737 MAX, het 1.500ste exemplaar geleverd. Het toestel van de MAX 8-200-variant ging naar prijsvechter Ryanair. De Ierse budgetmaatschappij heeft inmiddels 10 procent van alle MAX'en in gebruik.
Door de bekende oorzaken, zoals de twee crashes, kwaliteitsissues bij de productie en het uitblijven van certificering van de kleinste en de grootste variant (de MAX 7 en MAX 10), blijven de leveringen ver achter bij de concurrerende Airbus A320neo-familie.
Van de A320neo-familie zijn er inmiddels meer dan 3.330 toestellen geleverd, al begon de levering wel ruim een jaar eerder (in 2016). Met name de A321neo is zeer populair, en Boeing heeft daarvoor niet echt een alternatief: de MAX 9 is kleiner en de nog te certificeren MAX 10 komt minder ver.
Het vertrek van het 1500ste toestel naar Ryanair:
We had the honor of delivering our 1,500th 737 MAX, which went to @Ryanair.
— Boeing Airplanes (@BoeingAirplanes) May 14, 2024
We're grateful to Ryanair for their partnership, and appreciate all of our global customers who choose the 737 MAX. pic.twitter.com/621kfZPl7a