(Advertorial) Onlangs, in april 2024, deed een publicatie van de NKAL (Nederlands Kenniscentrum Arbeid en Longaandoeningen) veel stof opwaaien binnen de vliegwereld. Dit betrof met name de constatering dat grondwerknemers op Schiphol worden blootgesteld aan deeltjesvormige verontreinigingen afkomstig van meerdere bronnen, met name door emissies van verbrandingsmotoren (diesel, kerosine en benzine).
Het zijn niet alleen de grondmedewerkers op Schiphol die deze blootstelling ondergaan, maar ook cockpit- en cabinepersoneel en frequent flyers. Al deze groepen worden geconfronteerd met de non-officiële beroepsaandoening aerotoxic syndroom (ATS). Op dit moment staat 10 tot 15 procent van het vliegend personeel op non-actief, en wel onder de noemer van een ongedifferentieerde burnout-indicatie.
Beide gegevens (het aerotoxic syndroom en het hoge percentage ziekteverzuim) geven aanleiding om de blootstelling aan toxiciteit concreet te gaan onderzoeken. Gedurende de afgelopen 30-40 jaar zijn er vele wetenschappelijke artikelen over dit onderwerp gepubliceerd, maar deze hebben niet geleid tot een effectief preventief en curatief (therapeutisch) handelen.
Daarom ziet een internationaal consortium binnen Europa het nu als een dringende noodzaak om de consequenties van deze zeer toxische stoffen en hun werking in kaart te brengen, met name op moleculair-cellulair niveau. In dit onderzoek, dat op deze manier nog niet is verricht, wordt het voortouw genomen door de universiteiten Amsterdam UMC, Radboud UMC, Manchester Metropolitan University (UK), Jena University (DL) en Clinica Creu Blanca Barcelona (SP).
Voor het onderzoek zoeken wij momenteel 10-15 actieve cockpit crew members die bereid zijn te participeren in een kleinschalige onderzoeksopzet (Pre-Protocol). Hierin zal een door het consortium gedragen hypothese worden onderzocht, die uiteindelijk duidelijkheid moet verschaffen over een mogelijk oorzakelijk verband tussen de bij het aerotoxisch syndroom behorende symptomen en de blootstelling aan toxische stoffen.
Via bloedafname worden pre- en post-parameters gemeten en geëvalueerd, waarbij het bij voorkeur gaat om periodes van vier tot zes vluchten binnen Europa in twee tot vier dagen tijd.
Absolute privacy wordt gewaarborgd, conform AVG-wetgeving.
Om deel te nemen kunt u zich richten tot onze website: https://neurotoxicityresearch.org/
Tevens zijn wij bereikbaar via [email protected]
Door uw deelname draagt u niet alleen bij aan een betere bescherming van vliegend- en grondpersoneel, maar helpt u ook om de vliegmaatschappijen en de fabrikant te stimuleren tot veranderingen ten gunste van de algehele gezondheid.