DEN HAAG - De Inspectie Verkeer en Waterstaat (IVW) heeft "enkele tientallen klachten" ontvangen van Nederlandse reizigers die ontevreden zijn over de manier waarop luchtvaartmaatschappijen hebben geholpen na de vertragingen als gevolg van de aswolk. Dat heeft een woordvoerster van IVW zaterdag (14 augustus) gemeld.
De BBC meldde al dat honderden Britse passagiers willen dat de KLM hun financiële schade als gevolg van de uitbarsting van de IJslandse vulkaan volledig compenseert.
De klachten die de Inspectie heeft ontvangen, gaan overigens niet alleen over de KLM, beklemtoont de zegsvrouw.
Wanneer Nederlandse reizigers niet tevreden zijn over de afhandeling van hun problemen als gevolg van vertraging, kunnen zij daar melding van maken bij IVW. Deze kan daar een dossier van maken waarmee de klagers in het ergste geval naar de rechter kunnen stappen.
Volgens Europese richtlijnen zouden de passagiers alle extra gemaakte kosten vergoed moeten krijgen. Maar de KLM heeft laten weten slechts de kosten voor één dag te compenseren. Britse reizigers hebben hierover geklaagd bij de Europese Commissie, die dreigt met juridische stappen tegen de KLM. De Britse luchtvaartautoriteiten stelden zaterdag op korte termijn contact op te nemen met het Nederlandse bedrijf over de kwestie.
De volledige luchtvaartsector heeft flinke schade opgelopen door de uitbarsting van de vulkaan Eyjafjallajökull op 14 april. Door de aswolken uit de krater was het vliegverkeer in Europa wekenlang ontregeld. Duizenden vluchten moesten worden geschrapt en luchtvaartondernemingen en vliegvelden leden miljarden verlies.
(c) ANP
De BBC meldde al dat honderden Britse passagiers willen dat de KLM hun financiële schade als gevolg van de uitbarsting van de IJslandse vulkaan volledig compenseert.
De klachten die de Inspectie heeft ontvangen, gaan overigens niet alleen over de KLM, beklemtoont de zegsvrouw.
Wanneer Nederlandse reizigers niet tevreden zijn over de afhandeling van hun problemen als gevolg van vertraging, kunnen zij daar melding van maken bij IVW. Deze kan daar een dossier van maken waarmee de klagers in het ergste geval naar de rechter kunnen stappen.
Volgens Europese richtlijnen zouden de passagiers alle extra gemaakte kosten vergoed moeten krijgen. Maar de KLM heeft laten weten slechts de kosten voor één dag te compenseren. Britse reizigers hebben hierover geklaagd bij de Europese Commissie, die dreigt met juridische stappen tegen de KLM. De Britse luchtvaartautoriteiten stelden zaterdag op korte termijn contact op te nemen met het Nederlandse bedrijf over de kwestie.
De volledige luchtvaartsector heeft flinke schade opgelopen door de uitbarsting van de vulkaan Eyjafjallajökull op 14 april. Door de aswolken uit de krater was het vliegverkeer in Europa wekenlang ontregeld. Duizenden vluchten moesten worden geschrapt en luchtvaartondernemingen en vliegvelden leden miljarden verlies.
(c) ANP