AMSTERDAM - Boeing rekent in de komende decennia op een forse groei van het luchtvrachtverkeer. In 2029 zal er drie keer zoveel vracht door de lucht worden vervoerd als nu het geval is, zo verwacht de Amerikaanse vliegtuigbouwer. De wereldwijde vrachtvloot neemt de komende twintig jaar toe van 1755 tot 2967 toestellen.
Dat blijkt uit de World Air Cargo Forecast 2010/2011 van Boeing, die bekend is gemaakt op de eerste dag van de International Air Cargo Forum and Exhibition 2010 in Amsterdam. Dat evenement startte dinsdag en duurt nog tot en met donderdag (4 november).
Na een grote terugval door de economische crisis is het vrachtverkeer door de lucht sinds november 2009 aan een sterke opmars bezig. De groei is voornamelijk merkbaar in Azië. Tegen eind dit jaar wordt het hoge niveau van eind 2007 weer gehaald, verwacht Boeing.
Het luchtvrachtverkeer is sterk afhankelijk van economische ontwikkeling. In de komende twintig jaar wordt gerekend op een gemiddelde economische groei van 3,2 procent; n dezelfde periode zal de luchtvracht volgens Boeing een gemiddelde jaarlijkse groei van 5,9 procent kennen. Aziatische markten, en dan met name China, zullen veel sterker groeien dan het wereldwijde gemiddeld.
Het aantal vrachtvliegtuigen dat wereldwijd in dienst is zal dus geleidelijk groeien tot zo’n drieduizend. Opvallend is daarbij de toenemende vraag naar grote vrachtvliegtuigen als de Boeing 777 en 747. Vormen dit soort zware toestellen nu nog 27 procent van de vloot, in 2029 zal dat volgens Boeing 33 procent zijn.
Bekijk videobeelden van International Air Cargo Forum and Exhibition 2010 op
Van onze redactie
Dat blijkt uit de World Air Cargo Forecast 2010/2011 van Boeing, die bekend is gemaakt op de eerste dag van de International Air Cargo Forum and Exhibition 2010 in Amsterdam. Dat evenement startte dinsdag en duurt nog tot en met donderdag (4 november).
Na een grote terugval door de economische crisis is het vrachtverkeer door de lucht sinds november 2009 aan een sterke opmars bezig. De groei is voornamelijk merkbaar in Azië. Tegen eind dit jaar wordt het hoge niveau van eind 2007 weer gehaald, verwacht Boeing.
Het luchtvrachtverkeer is sterk afhankelijk van economische ontwikkeling. In de komende twintig jaar wordt gerekend op een gemiddelde economische groei van 3,2 procent; n dezelfde periode zal de luchtvracht volgens Boeing een gemiddelde jaarlijkse groei van 5,9 procent kennen. Aziatische markten, en dan met name China, zullen veel sterker groeien dan het wereldwijde gemiddeld.
Het aantal vrachtvliegtuigen dat wereldwijd in dienst is zal dus geleidelijk groeien tot zo’n drieduizend. Opvallend is daarbij de toenemende vraag naar grote vrachtvliegtuigen als de Boeing 777 en 747. Vormen dit soort zware toestellen nu nog 27 procent van de vloot, in 2029 zal dat volgens Boeing 33 procent zijn.
Bekijk videobeelden van International Air Cargo Forum and Exhibition 2010 op
Van onze redactie