NOORDWIJK - Staatssecretaris Joop Atsma (Luchtvaart) heeft zich maandag tijdens zijn vuurdoop in de luchtvaartsector nadrukkelijk uitgesproken voor groei van de regionale luchthavens Maastricht Aachen Airport (MAA) en de luchthaven Twente. Atsma stelde zeer gelukkig te zijn met het adviesorgaan van Hans Alders over hoe de luchtvaart duurzaam kan verder groeien. Hij wil dat doortrekken naar meer regio's.
“Dankzij zijn eerste adviezen kan Schiphol verder groeien en worden extra vluchten ondergebracht in Eindhoven en Lelystad. Ik vind dat we ook MAA en Twente optimaal moeten benutten en daar maak ik geen geheim van'', aldus Atsma bij de jaarlijkse symposium van de Dutch Aviation Group, waar de hele luchtvaartsector acte de présence geeft.
Atsma waagde zich in het hol van de leeuw niet aan uitspraken over het geschil tussen de nationale luchthaven Schiphol en haar grootste klant KLM. Wel maakte hij van de gelegenheid gebruik om te benadrukken hoe belangrijk de mainportfunctie van Schiphol voor Nederland is.
Atsma gelooft vooral in duurzame groei van de luchtvaartsector en daar wil hij zich ook hard voor maken. “Ik zie de luchtvaartsector absoluut niet als bedreiging, maar juist als kans. Die kans moeten we met beide handen aanpakken'', aldus Atsma.
Profileren in Den Haag
De staatssecretaris vindt dat de luchtvaart zich nadrukkelijker moet profileren in de vierkante kilometer in Den Haag waar de regering zich bevindt. Op een verzoek uit de zaal van de KNVvL aan Atsma om zich ook te richten op de kleine luchtvaart antwoordde hij dat daarover geen zorgen hoeven te bestaan.
Hij moest zich vervolgens verontschuldigen omdat hij naar het KNMI ging om het daar te hebben over hoe de komst van een aswolk in het vervolg beter voorspeld kan worden.
(c) Reismedia / ANP
“Dankzij zijn eerste adviezen kan Schiphol verder groeien en worden extra vluchten ondergebracht in Eindhoven en Lelystad. Ik vind dat we ook MAA en Twente optimaal moeten benutten en daar maak ik geen geheim van'', aldus Atsma bij de jaarlijkse symposium van de Dutch Aviation Group, waar de hele luchtvaartsector acte de présence geeft.
Atsma waagde zich in het hol van de leeuw niet aan uitspraken over het geschil tussen de nationale luchthaven Schiphol en haar grootste klant KLM. Wel maakte hij van de gelegenheid gebruik om te benadrukken hoe belangrijk de mainportfunctie van Schiphol voor Nederland is.
Atsma gelooft vooral in duurzame groei van de luchtvaartsector en daar wil hij zich ook hard voor maken. “Ik zie de luchtvaartsector absoluut niet als bedreiging, maar juist als kans. Die kans moeten we met beide handen aanpakken'', aldus Atsma.
Profileren in Den Haag
De staatssecretaris vindt dat de luchtvaart zich nadrukkelijker moet profileren in de vierkante kilometer in Den Haag waar de regering zich bevindt. Op een verzoek uit de zaal van de KNVvL aan Atsma om zich ook te richten op de kleine luchtvaart antwoordde hij dat daarover geen zorgen hoeven te bestaan.
Hij moest zich vervolgens verontschuldigen omdat hij naar het KNMI ging om het daar te hebben over hoe de komst van een aswolk in het vervolg beter voorspeld kan worden.
(c) Reismedia / ANP