NEW YORK - Na jaren van voorbereiding is vrijdag (19 november) een begin gemaakt met de grootscheepse uitbreiding van Terminal 4 op de New Yorkse luchthaven JFK. Exploitant van de terminal is JFKIAT, een volledige dochter van de Schiphol Group. Bij de omvangrijke verbouwing krijgt Terminal 4 negen nieuwe gates.
Delta Air Lines, partner van Air France-KLM in de SkyTeam-alliantie, wordt de grootste klant. De eerste fase moet in 2013 af zijn.
De uitbreiding van de terminal vergt een investering van 1,2 miljard dollar. Die wordt gefinancierd door de uitgifte van obligaties door de luchthavenbeheerder, de Port Authority van New York en New Jersey.
Luchthavenbedrijf Schiphol heeft het tot 2043 voor het zeggen op Terminal 4. Het is voor het eerst dat een buitenlandse onderneming een terminal in de Verenigde Staten in beheer heeft.
Schiphol verdient geld aan de terminal omdat de bijna veertig luchtvaartmaatschappijen die er gebruik van maken, daarvoor een vergoeding betalen. Ook wordt verdiend aan de verhuur van winkelruimte. Schiphol betaalt op zijn beurt via JFKIAT aan de eigenaar van de infrastructuur een vergoeding voor het gebruik van de faciliteiten in de terminal.
Honderd procent eigenaar
In 1997 verkreeg Schiphol een belang van veertig procent in terminalexploitant JFKIAT. De overige aandelen waren in handen van een projectontwikkelaar (veertig procent) en de financiële instelling Lehman Brothers (twintig procent), die in 2008 failliet ging. Schiphol kocht het Lehman-deel uit de failliete boedel en nam de overige aandelen van de projectontwikkelaar over.
Door de toezegging van Delta om de grootste klant van de terminal te worden, werd het voor Schiphol opportuun alle aandelen over te nemen. Naast Schiphol en Parijs is JFK een belangrijke hub voor SkyTeam. Schiphol heeft ook een strategisch belang van acht procent in de Parijse luchthavens.
(c) Reismedia / ANP