AMSTERDAM – Luchtvaartmaatschappijen die lijndiensten onderhouden zien hun omzet gestaag groeien, zo concludeert reisorganisatie ANVR op basis van cijfers van de IATA die deze week bekend werden. Ook Nederlandse maatschappijen profiteerden van de omzetgroei. Ondanks de daling van ticketprijzen steeg de omzet in vergelijking met vorig jaar.
Het vliegtuig blijkt nog steeds erg populair bij vakantiereizigers, maar ook het zakenvervoer is toegenomen, zo zegt de ANVR. In Nederland werden in de eerste helft van 2004 in totaal 2.015.507 losse lijndiensttickets verkocht, vrijwel allemaal door agenten en reisbureaus die zijn aangesloten bij de ANVR. De gemiddelde ticketprijs (uiteenlopend van een enkeltje Amsterdam – Londen in Economy Class tot een round-the-world ticket) daalde licht van 469 euro in 2003 naar 463 euro in 2004.
Het aantal verkochte tickets in juni 2004 steeg met 11% ten opzichte van juni 2004. De gemiddelde ticketprijs daalde met 2,5%, waar een omzetgroei van 8,1% tegenover stond. De heffingen over tickets blijven onveranderd hoog, zo zegt de ANVR. Veiligheid, milieu en brandstof zorgen er ondermeer voor dat 10% van de ticketprijs moet worden afgedragen aan de belasting.
Het vliegtuig blijkt nog steeds erg populair bij vakantiereizigers, maar ook het zakenvervoer is toegenomen, zo zegt de ANVR. In Nederland werden in de eerste helft van 2004 in totaal 2.015.507 losse lijndiensttickets verkocht, vrijwel allemaal door agenten en reisbureaus die zijn aangesloten bij de ANVR. De gemiddelde ticketprijs (uiteenlopend van een enkeltje Amsterdam – Londen in Economy Class tot een round-the-world ticket) daalde licht van 469 euro in 2003 naar 463 euro in 2004.
Het aantal verkochte tickets in juni 2004 steeg met 11% ten opzichte van juni 2004. De gemiddelde ticketprijs daalde met 2,5%, waar een omzetgroei van 8,1% tegenover stond. De heffingen over tickets blijven onveranderd hoog, zo zegt de ANVR. Veiligheid, milieu en brandstof zorgen er ondermeer voor dat 10% van de ticketprijs moet worden afgedragen aan de belasting.