PEKING – Vliegtuigbouwer Boeing voorziet een enorme groei voor de afzetmarkt in China. In de periode tot het jaar 2033 verwacht Boeing dat Chinese maatschappijen behoefte hebben aan ongeveer 2.300 vliegtuigen. Daarmee zou China na de Verenigde Staten de grootste commerciële luchtvaartmarkt ter wereld hebben.
Boeing verwacht dat Chinese maatschappijen zo’n 183 miljard dollar zullen uitgeven aan nieuwe vliegtuigen. Vooral voor toestellen als de 737 ziet Boeing potentieel. Van dit toestel denkt men 1.455 exemplaren te kunnen verkopen. Daarnaast hoopt men op een behoefte van 469 toestellen uit de 777 of 7E7 categorie.
Regionale jets zullen ook populair worden; er is een verwachte behoefte aan 316 toestellen. Ook Boeings grootste toestel, de 747, zal nodig zijn in China; volgens de vooruitzichten vliegen er 53 van deze luchtreuzen extra voor het jaar 2033.
Het passagiersvervoer in China zal naar verwachting 7,3% stijgen op routes naar Europa en met 8,1% in het binnenland.
Volgens Randy Baseler, Vice President van Boeing Commercial Airplanes en Marketing, hebben passagiers in de regio China de komende jaren behoefte aan non-stop lijndiensten naar wereldwijde bestemmingen. Deze dienst zullen voornamelijk worden uitgevoerd door toestellen die efficiënt en comfortabel zijn, en plaats bieden aan 200 tot 400 passagiers. “Op deze markt is weinig plek voor zeer grote toestellen”, zo zegt Baseler, waarmee hij doelt op luchtreuzen als de Airbus A380.
Boeing verwacht dat Chinese maatschappijen zo’n 183 miljard dollar zullen uitgeven aan nieuwe vliegtuigen. Vooral voor toestellen als de 737 ziet Boeing potentieel. Van dit toestel denkt men 1.455 exemplaren te kunnen verkopen. Daarnaast hoopt men op een behoefte van 469 toestellen uit de 777 of 7E7 categorie.
Regionale jets zullen ook populair worden; er is een verwachte behoefte aan 316 toestellen. Ook Boeings grootste toestel, de 747, zal nodig zijn in China; volgens de vooruitzichten vliegen er 53 van deze luchtreuzen extra voor het jaar 2033.
Het passagiersvervoer in China zal naar verwachting 7,3% stijgen op routes naar Europa en met 8,1% in het binnenland.
Volgens Randy Baseler, Vice President van Boeing Commercial Airplanes en Marketing, hebben passagiers in de regio China de komende jaren behoefte aan non-stop lijndiensten naar wereldwijde bestemmingen. Deze dienst zullen voornamelijk worden uitgevoerd door toestellen die efficiënt en comfortabel zijn, en plaats bieden aan 200 tot 400 passagiers. “Op deze markt is weinig plek voor zeer grote toestellen”, zo zegt Baseler, waarmee hij doelt op luchtreuzen als de Airbus A380.