DELFT - Studenten van de Faculteit Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek van de TU Delft presenteren zaterdag 4 september tijdens de Lelystad Airshow hun herbouwde historische vliegtuig, de Lambach II. Oud bevelhebbers van de luchtmacht, beschermheer H.J.W. Manderfeld en decaan B.A.C. Droste, starten om 12.00 uur de motor van het toestel waarmee een nieuwe fase van de herbouw wordt ingeluid. Eind 2004 moet het toestel weer vliegen.
Het vliegtuig is ontworpen door de Delftse natuurkundig ingenieur Hugo Lambach en had zijn luchtdoop op 2 mei 1937. Deze tweedekker werd speciaal ontworpen voor acrobatievluchten maar is verloren gegaan bij een Duits bombardement op vliegveld Ypenburg op 10 mei 1940. De replica is ter ere van het negende lustrum van de Vliegtuigbouwkundige Studievereniging 'Leonardo Da Vinci' in 1990 gebouwd en heeft zelfs deelgenomen aan vluchtshows.
Integrale vliegtuigbouwers
De studenten kregen hiermee internationale bekendheid vanwege de ongekende prestatie die ze hadden geleverd. Sinds 1997 staat het toestel echter aan de grond wegens een ernstig defect aan de ophanging van de vleugels. Dankzij uitgebreid onderzoek naar het historische ontwerp én door toepassing van kennis die aanwezig is op de faculteit op dit gebied hebben de studenten de herbouw kunnen uitvoeren. De studenten zijn daarmee de enige integrale vliegtuigbouwers in Nederland.
De studenten zijn verenigd in de Stichting Studenten Vliegtuigontwikkeling, -bouw en -beheer (SSVOBB). Deze stichting biedt studenten van de faculteit Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek een aanvulling op hun studie door de theorie uit de collegezalen aan te vullen met de praktijk van de vliegtuigbouw. Om dit te bereiken ontwerpt, bouwt en onderhoudt de stichting momenteel 2 vliegtuigen; de historische Lambach HL II en de moderne Impuls.
Het vliegtuig is ontworpen door de Delftse natuurkundig ingenieur Hugo Lambach en had zijn luchtdoop op 2 mei 1937. Deze tweedekker werd speciaal ontworpen voor acrobatievluchten maar is verloren gegaan bij een Duits bombardement op vliegveld Ypenburg op 10 mei 1940. De replica is ter ere van het negende lustrum van de Vliegtuigbouwkundige Studievereniging 'Leonardo Da Vinci' in 1990 gebouwd en heeft zelfs deelgenomen aan vluchtshows.
Integrale vliegtuigbouwers
De studenten kregen hiermee internationale bekendheid vanwege de ongekende prestatie die ze hadden geleverd. Sinds 1997 staat het toestel echter aan de grond wegens een ernstig defect aan de ophanging van de vleugels. Dankzij uitgebreid onderzoek naar het historische ontwerp én door toepassing van kennis die aanwezig is op de faculteit op dit gebied hebben de studenten de herbouw kunnen uitvoeren. De studenten zijn daarmee de enige integrale vliegtuigbouwers in Nederland.
De studenten zijn verenigd in de Stichting Studenten Vliegtuigontwikkeling, -bouw en -beheer (SSVOBB). Deze stichting biedt studenten van de faculteit Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek een aanvulling op hun studie door de theorie uit de collegezalen aan te vullen met de praktijk van de vliegtuigbouw. Om dit te bereiken ontwerpt, bouwt en onderhoudt de stichting momenteel 2 vliegtuigen; de historische Lambach HL II en de moderne Impuls.