Als gevolg van de oorlog in Irak en de economische recessie zijn de boekingen voor vluchten bij de Nederlandse chartermaatschappij Transavia flink teruggelopen. Hierdoor worden de gevolgen van de structurele overcapaciteit aan vliegtuigstoelen sterker voelbaar voor de maatschappij en staan de prijzen zwaar onder druk. Het verhogen van inkomsten in een markt met grote concurrentie en zwakke conjunctuur is –zeker op de korte termijn- moeilijk haalbaar.
Transavia spreekt niet langer van een tijdelijke tegenslag, maar van structurele tegenwind. Transavia zoekt daarom de oplossing in structurele productiviteitsverbetering en kostenverlaging. Onderdeel hiervan is het schrappen van 70 arbeidsplaatsen in de grondorganisatie gedurende een periode van twee jaar.
In het boekjaar 2002/03 heeft Transavia zich gericht op strategische herpositionering. Dit heeft ertoe geleid dat Transavia zich sinds begin 2003 volledig richt op chartervluchten (inclusief de verkoop van Seat Only aan individuele passagiers) en point-to-point Basiq Air- lijndiensten. Ook zijn begin dit jaar ingrijpende veranderingen doorgevoerd in het bedrijfsproces. Zo kunnen boekingen voor zowel Basiq Air-vluchten als voor Seat Only op charters uitsluitend nog rechtstreeks -telefonisch of via internet- worden gedaan en zijn de tickets voor Basiq Air-vluchten afgeschaft. Ook de vlootstandaardisatie draagt bij aan kostenverlaging; vanaf eind dit jaar vliegt Transavia uitsluitend nog met Boeings van het type 737-700 en 737-800.
Door de nog te nemen maatregelen hoopt Transavia de komende twee jaar een bedrijfsbrede besparing van meer dan 14 miljoen euro te realiseren. Hierin is een productiviteitsverbetering bij Cockpit en Cabine verdisconteerd en het terugbrengen van de kosten van de grondorganisatie met 20%. Uitvloeisel hiervan is het verdwijnen van 70 van de 450 formatieplaatsen in de grondorganisatie.
Een belangrijk deel van deze daling in de formatie is al, of wordt, binnenkort gerealiseerd met natuurlijk verloop. Zo worden vacatures al sinds enige tijd niet meer als vanzelfsprekend ingevuld, wat eveneens geldt voor het verlengen van tijdelijke contracten. Voor de overige medewerkers zal worden gekeken hoe zij intern kunnen worden herplaatst.
Transavia zal zo spoedig mogelijk met de grondbonden praten over welke procedure ze zullen volgen en welk aanbod Transavia aan betrokkenen zal doen indien interne herplaatsing niet mogelijk mocht blijken te zijn. Naar verwachting zal dit slechts in een beperkt aantal situaties het geval zijn, meent Transavia, ook al omdat er gedurende de komende twee jaar nieuw verloop zal ontstaan.
Transavia spreekt niet langer van een tijdelijke tegenslag, maar van structurele tegenwind. Transavia zoekt daarom de oplossing in structurele productiviteitsverbetering en kostenverlaging. Onderdeel hiervan is het schrappen van 70 arbeidsplaatsen in de grondorganisatie gedurende een periode van twee jaar.
In het boekjaar 2002/03 heeft Transavia zich gericht op strategische herpositionering. Dit heeft ertoe geleid dat Transavia zich sinds begin 2003 volledig richt op chartervluchten (inclusief de verkoop van Seat Only aan individuele passagiers) en point-to-point Basiq Air- lijndiensten. Ook zijn begin dit jaar ingrijpende veranderingen doorgevoerd in het bedrijfsproces. Zo kunnen boekingen voor zowel Basiq Air-vluchten als voor Seat Only op charters uitsluitend nog rechtstreeks -telefonisch of via internet- worden gedaan en zijn de tickets voor Basiq Air-vluchten afgeschaft. Ook de vlootstandaardisatie draagt bij aan kostenverlaging; vanaf eind dit jaar vliegt Transavia uitsluitend nog met Boeings van het type 737-700 en 737-800.
Door de nog te nemen maatregelen hoopt Transavia de komende twee jaar een bedrijfsbrede besparing van meer dan 14 miljoen euro te realiseren. Hierin is een productiviteitsverbetering bij Cockpit en Cabine verdisconteerd en het terugbrengen van de kosten van de grondorganisatie met 20%. Uitvloeisel hiervan is het verdwijnen van 70 van de 450 formatieplaatsen in de grondorganisatie.
Een belangrijk deel van deze daling in de formatie is al, of wordt, binnenkort gerealiseerd met natuurlijk verloop. Zo worden vacatures al sinds enige tijd niet meer als vanzelfsprekend ingevuld, wat eveneens geldt voor het verlengen van tijdelijke contracten. Voor de overige medewerkers zal worden gekeken hoe zij intern kunnen worden herplaatst.
Transavia zal zo spoedig mogelijk met de grondbonden praten over welke procedure ze zullen volgen en welk aanbod Transavia aan betrokkenen zal doen indien interne herplaatsing niet mogelijk mocht blijken te zijn. Naar verwachting zal dit slechts in een beperkt aantal situaties het geval zijn, meent Transavia, ook al omdat er gedurende de komende twee jaar nieuw verloop zal ontstaan.