Boeing gaat voor de assemblage van de nieuwe Boeing 7E7 gebruik maken van luchttransport. De fabrikant hoopt tijd en geld te besparen door onderdelen voor het toestel per vliegtuig te vervoeren. Daarvoor wil Boeing ten minste 3 Boeing 747-400’s aanpassen om grote romponderdelen te vervoeren. De nieuwe 747 zal vergelijkbaar zijn met de Airbus A300-600ST “Beluga”, een omgebouwde Airbus A300-600 die grote vliegtuigdelen vervoert tussen de Airbusfabrieken. Volgens Boeing kan door middel van luchtvervoer een vliegtuigonderdeel binnen een dag op de plaats van bestemming zijn, waar dit voorheen een maand in beslag nam. De fabrikant schat dat de te besparen tijd zo’n 20% tot 40% minder kosten zal opleveren, wat zowel voor de fabrikant als de klant een voordeel is. Boeing maakt naar verwachting aan het einde van 2003 bekend waar de eindassemblage van de 7E7 gaat plaatsvinden.
Ontvang een jaar lang 30% korting op het beste van Luchtvaartnieuws en Zakenreisnieuws. Krijg onbeperkt toegang tot al het nieuws en de bijbehorende Apps. Ontvang tevens 12 maanden het Luchtvaartnieuws Magazine in de mail of op de mat.